29 Eylül 2016 Perşembe

banner173

'İHALEYE GİRME' DER GİBİ

Bursa’daki tramvayları yapan Durmazlar Makine, Eskişehir’deki tramvay ihalesinin şartlarına isyan etti. Firma, yasalarla da desteklenen yerli üreticilerin ihaleye girebilmesi için şartların yeniden gözden geçirilmesini istedi

04 Mart 2016 Cuma 11:16
'İHALEYE GİRME' DER GİBİ
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi, 25 Mart’ta 14 yeni tramvay alımı için ihaleye çıkacak. Yerli ve yabancı firmaların katılımına açık olan ihalenin şartnamesi ise ihale öncesinde tartışma yarattı. Bursa’daki ilk yerli üretim “İpekböceği” tramvayını üreten Durmazlar Makine firması da ihaleye katılmak istedi. Ancak firma yöneticileri, ihale için hazırlanan şartnamelerin, yerli üreticilerin ve birçok firmanın ihaleye katılmasını bile imkansız hale getirdiğini savunuyor. Firma, yasalarla da desteklenen yerli üreticilerin ihaleye girebilmesi için şartların yeniden gözden geçirilmesini talebiyle Büyükşehir Belediyesi’ne bir yazı yazdı ve ihale şartnamesinin neden bu şekilde hazırlandığı hakkında da belediyeden açıklama istedi.

“YERLİ ÜRETİCİYE FİYAT AVANTAJI ZORUNLU, AMA ŞARTNAMEDE YOK”

Konuyla ilgili görüştüğümüz Durmazlar Makine İş Geliştirme Direktörü Abdullah Bocan, TÜLOMSAŞ’IN yer aldığı ve demiryollarının kalbi denebilecek Eskişehir’de Büyükşehir Belediyesi tarafından 14 tramvay alımı için çıkılan ihalede yerli üretici lehine hiçbir avantajın uygulanmamasına çok şaşırdıklarını ve bu durumun kendilerini derinden üzdüğünü söyledi. Bocan ilk olarak, söz konusu ihalede yasal olarak da zorunlu tutulmasına rağmen yerli malı teklif eden istekliler lehine yüzde 15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanmamasına anlam veremediklerini söyledi ve ekledi: “Yerli üretim, ülkemize dış ticaret açığını kapatacak, istihdam artıracak, teknolojik gelişime fayda sağlayacak ve daha birçok katkı sağlayacaktır, bu aşikar. Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda yerli malı teklif eden istekliler ile ilgili 11 Eylül 2014’te Resmi Gazete’de yayınlanan son düzenlemede belirtildiği gibi, mal alımı ihalelerinde yerli malı teklif eden istekliler lehine yüzde 15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanabilir. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak orta ve yüksek teknolojili sanayi ürünleri arasından belirlenen ve her yıl Ocak ayında Kurum tarafından ilan edilen listede yer alan malların ihalelerinde de ‘yerli malı teklif eden istekliler lehine yüzde 15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanması zorunludur ‘ denilmektedir” diye konuştu.
“BU TUTUMA ANLAM VEREMEDİK”
Bocan, “Yerli üretimin çok önemli olduğu bu dönemde, devletimiz belediyelere böyle bir hak tanımış ve son 3-4 yılda Türkiye’deki hemen hemen her tramvay ihalesinde yerli üretici lehine fiyat avantajı uygulanırken Eskişehir Büyükşehir Belediyesinin bu tutumu anlaşılmaz” diye konuştu.

“YERLİ ÜRETİM ORANI İHALEDE NEDEN YOK”
Bocan, ihalede yerli üretim oranı da belirtilmediğini savunarak, “Son 3-4 yılda Türkiye’deki hemen hemen her raylı sistem araç ihalesinde ortalama yüzde 40- yüzde 50 yerlilik oranının ihaleye katılım şartı olarak uygulanmakta. İster yerli, ister yabancı, ihaleye katılacak tüm isteklilere belirli bir oranda yerli malı kullanımı zorunlu hale getiriliyor. Yerli ana ve yan sanayi destekleniyor. Aracın alımından itibaren 30 yıllık ekonomik ömrü boyunca işletme ve bakım maliyetlerinin azaltılması, yedek parça tedarik sürelerinin azaltılması açısından, ülkemizde bugüne kadar yapılan uygulamalar ile gerçekleştirilebileceği kanıtlanmış yerlilik oranının ihaleye katılım şartı olarak ihale dokümanına ilave edilmesi kaçınılmazdır. Gelişmekte olan ülkelerdeki kamu ihalelerinde bile yüzde 60- yüzde 80 oranında yerlilik şartı konulurken, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin yerli üreticiyi görmezden gelmesi çok manidardır” dedi.

“AYNI ARACIN DAHA ÖNCE ÜRETİLMİŞ OLMASI ŞARTI”
Bocan, ihale şartnamesindeki bir sıkıntının da, Büyükşehir Belediyesi’nin “Teknolojik Ürün Belgesi”ni hiçe sayması olduğunu söyledi. Bocan, “Ülkemizde bu araçların özel sektör tarafından üretilebilirliği kanıtlanmış, böyle ürünler varken, “Teknolojik Ürün Belgesi” de hiçe sayılıyor ve bu belgeye ilave olarak alacağı araçların daha önce aynısının üretilmiş olması şartı koyuluyor. Bu durum yerli üreticileri tamamen ihaleye giremez durumda bırakmaktadır ve sorgulanması gerekir” dedi.
BELEDİYEYE RESMİ YAZIYLA BAŞVURU
Bocan, ihale ile ilgili itiraz ettikleri noktaları belirttikleri bir resmi yazıyı Büyükşehir Belediyesi’ne ilettiklerini ve yerli üreticilerin de ihaleye katılabilmesinin yolunu açacak şekilde şartnamenin gözden geçirilmesini talep ettiklerini ifade etti. Bocan, “Bu sadece bizimle ilgili bir konu değil. Bu gibi alanlarda yerli üreticilere öncelik verilmesi, teşvik edilmesi, ama en önemlisi de engellenmemesi gerekiyor” dedi.

“1 METRE RAY ARALIĞINDA TRAMVAY ÜRETEBİLİRİZ”
Ray aralığı konusunda dünya standardı 1435 milim (1,435 metre) olmasına karşın Eskişehir’de ray aralığının 1000 milim (1 metre) olarak belirlenmesi daha önce TÜLOMSAŞ’ın üretip üretmemesi konusunda yaşanan tartışmalarda da yer almıştı. Durmazlar Makine İş Geliştirme Direktörü Abdullah Bocan’a son ihale açısından bu durumu da soruyoruz: “Sizin firmanız 1000 milim ray aralığı için tramvay üretebilir mi?”

“DAHA ÖNCE ÜRETMİŞ OLMASI ŞARTI DÜŞÜNDÜRÜCÜ”
Bocan bu konuda, “Dünya standardı 1435 milim ray aralığıdır. Birçok firma da üretimlerini buna göre yapmaktadır, ancak bu 1000 milim için üretemeyeceğimiz anlamına gelmez, elbette üretebiliriz. Büyükşehir Belediyesi’nin ihalesindeki anlaşılmaz durum, “daha önce 1000 milime göre proje üretmiş olma, buna göre araç üretmiş olma, bu araçların en az 500 kilometre gitmiş” şartının konmasıdır. 
Bizim raylı sistemlerle ilgili her türlü deneyimimiz var. Bunu üretebiliriz. Ancak bu şartlardaki tramvayı daha önce üretmiş firma zaten belli olması gerekir. 
Çünkü dünya standardından farklı, bu düşündürücü” dedi. 

“8 AY ŞARTINA ANCAK ÖNCEDEN ÜRETMİŞ BİR FİRMA UYABİLİR”
Raylı sistem sektöründe üretimlerin tüm dünyada projeler belirlendikten sonra yapıldığına dikkat çeken Durmazlar Makine İş Geliştirme Direktörü Abdullah Bocan, “Büyükşehir Belediyesi’nin tramvay alımı ihalesinde “8 ayda teslim edilmesi” şartı da var. Bizim bu sektördeki denetimlerimize göre bu 14 tramvayın teslim edilmesi ortalama 14-15 ay gibi bir sürede ancak olabilir. 8 ayda teslim edebilmek için bu araçların önceden elinizde hazır olması gerekir. Çünkü bu araçların üretimi yanında test edilmesi süreleri de var. 8 ayda teslim istenmesi şartını da anlamak mümkün değildir, gerçekçi değildir. Bu şarta ancak daha önceden bunları üretmiş elinde olan bir firma uyabilir” diye konuştu.

NEDEN YERLİ FİRMALARDAN TEKLİF ALINMADI?
Durmazlar Makine İş Geliştirme Direktörü Abdullah Bocan, ayrıca Büyükşehir Belediyesi’nin ihaleye çıkmadan önce maliyet araştırması olarak yerli üreticilerden teklif almamasını da garipsediklerini ve üzüldüklerini söyledi. Bocan, “Bildiğimiz kadarıyla sadece yabancı firmalardan teklifler alınmış, neden yerli firmalardan teklif alınmadığına anlam veremedik” dedi.
2Eylül 

YORUM YAZ

  • Ad Soyad:

  • Yorum:

  •  

    @name x

  • UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.

      Yorumlar
      Toplam 7 yorum mevcut

    • ali aydemir 7 ay önce yorumlandı

      yerli uretimi destekleme turkiye`yi kalkindirmaktir. ama bizim cok bilgili hoca sehrin paralarini yine yabancilara akitacak,ustelik bu tramvaylarin bakim ve onariminda katlanarak artacak.olsun heykellerimiz var bizim

    • murat @es esli 7 ay önce yorumlandı

      ne alaka ortada sadece adı ihale olan bir durum var kime verileceği belli

    • murat @2633 7 ay önce yorumlandı

      bu kurnazlik değil ihale kime verileceği belli o firmaya göre hazirlanmis

    • meral 7 ay önce yorumlandı

      avusturyalifirma kimin yan kurulusu?

    • 2633 7 ay önce yorumlandı

      yerli şartı konsun her ihaleyi siz alın değil mi tatlı su kurnazları

    TÜM YORUMLAR
    
    KARİKATÜR
    İlk sayfa
     
    ARŞİV
    banner178