banner179
29 Mart 2017 Çarşamba

banner173

Teknoloji ve veri, işletmeyi nasıl değiştiriyor? – 5

11 Ocak 2017, 09:08
Teknoloji ve veri, işletmeyi nasıl  değiştiriyor? – 5
Endüstri 4.0 ve Nesnelerin İnterneti’ni var eden teknolojilerle işletmeleri ve fabrikaları dönüştürmek gereği konusunda sorular ve kuşkular giderek azalıyor. Yöneticiler bu konuda daha fazla oranda “Nasıl?” sorusuna odaklanıyor. Aynı durum büyük veri teknolojisinin işletmeye özümsetilmesi sürecinde de yaşanıyor. Buna karşılık gelişmiş ekonomilerdeki örnekler henüz kurulumda ve uygulamada başarı oranının çok yüksek olmadığını gösteriyor. Buradaki başarı göstergesi, teknik işlerlik olmaktan daha çok, yatırımın işletmeye değer olarak geri dönüşüdür.
Büyük veri teknolojisinden beklenen sonuçları elde etmede karşılaşılan zorlukların bir kısmı işletmelerin geleneksel yapılarından, statik örgütlenme, iş yapma ve ilişki kurma biçimlerinden kaynaklanıyor. Bu tür engeller verilerin analizi ve değerlendirilmesi ile oluşacak bakış açılarının yeniliklere dönüşmesini zorlaştırıyor. Bu tür zorluklar yaşamayan yeni girişimciler veya komşu sektörlerin firmaları başarılı çözümlerle pazara kolayca girebiliyor.
Büyük veri teknolojisini etkili biçimde kullanıp değer elde eden firmalarda kuruluşun değişik noktalarından gelen kişilerin bir büyük veri gündeminde buluşabildiğini gözlüyoruz. Bazı sektörlerde ise birden fazla firma bir araya gelerek büyük veriden işbirlikçi biçimde yararlanmanın yollarını geliştirerek ortak yarar elde ediyor. Bu şekilde birden fazla firmanın dâhil olduğu projelerde büyük veri işlerinin yönetilmesi bu alanda uzmanlaşmış bir başka kuruluşa delege edilebilir.
Büyük veri teknolojisi, geleneksel bilişim altyapısı ve süreçlerinden daha fazlasına ihtiyaç duyacak. Geleneksel işletmede var olan bilişim teknolojisi ile büyük veri ve analitiklerden yararlanmak önemli zorluklardan birisi olabilir. Büyük veriden yararlanma konusundaki problemlerden birisi –özellikle büyük ve yaygın şirketlerde– verilerden yararlanarak oluşturulan bakış açılarının şirketin farklı yönetim kademelerinde aynı olmamasıdır. Üst yönetim sonuçlara şirketin kurumsal bütünlüğü açısından bakarken örneğin yerel birimler kendi pazarları açısından ele alabilirler. Büyük veriden elde edilen sonuçlara bakarak verilecek kararlarda şirketin merkezi ve yerel birimleri açısından farklı bakış açıları oluşması beklenen bir durumdur. Dolayısıyla büyük veri teknolojisinin şirkete girişi ile birlikte yönetim modeli konusunda yeni sorular da gündeme gelebilecektir. Büyük veri de dâhil olmak üzere işletmede yeni teknolojilerin kurulması sadece ‘teknolojik dönüşüm’ olarak kabul edilebilecek bir süreç değildir. Teknolojik yenilenme ile birlikte ‘kurumsal dönüşüm’ başlığı altında dönüşüm liderliği, yol haritası ve yeniden yapılanma gibi yeni kapsamlı sorular da geliyor.
Yenilenen İşletme
Büyük veri teknolojisiyle donatılmış işletme nasıl gerçekleşecek? Dönüşüm sürecinde yardımcı olacak, kılavuzluk yapacak ilkeler nelerdir? Öncelikle; büyük veri ile neyin başarılmak istendiği konusunda açık bir kavrayışa sahip olmak gerekir. İşletme yönetimi büyük verinin sağlayacağı yararları görüşme, tartışma ve uzlaşma için gerekli zamanı ayırmalı ve ihtiyaç duyulan ön çalışmayı yapmalıdır. Bu konudaki soru alanlarından birisi müşterinin mevcut durumunu, ekonomisini ve değişimini anlamak yönünde olacaktır. Keza; işletme içindeki imkân ve yeteneklerin gözden geçirilmesi, iyileştirme potansiyelinin değerlendirilmesi ve büyük veriye geçişin işletmede yapabileceği etkilerin incelenmesi gerekir.
Yukarıda özetlendiği şekilde büyük veriye geçişteki amacın açıkça ortaya konmadığı durumda yanlış veya yararsız bir dönüşüm girişimine savrulmak şaşırtıcı olmaz. Dönüşüm sürecinin baştan sona, her aşama için amaçları, hedefleri ve beklentileri ortaya konmalıdır.
(Devamı var)

Bu içeriğe yorum yapan ilk siz olun!

  • Ad Soyad:

  • Yorum:

  •  

    @name x

  • UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
    
    KARİKATÜR
    İlk sayfa
     
    ARŞİV
    banner178