banner179
23 Nisan 2017 Pazar

banner173

Üniversitede güç ilişkisi ve güvensizlik

10 Ocak 2017, 09:03
Üniversitede  güç ilişkisi  ve güvensizlik
PROF. DR. EJDER OKUMUŞ
Üniversitelerimizdeki mevcut katı hiyerarşik yapıyı doğuran güç ilişkisi veya güce dayalı ilişkinin beslediği katı hiyerarşik yapı, akademide bir tür korku kültürü oluşturmaktadır. Bu korku kültürü aynı zamanda üniversitede güvensiz bir ortam üretmektedir. Bu güvensiz ortam da dönüp korku kültürünü takviye etmektedir.

GÜVESİZLİĞE DAYALI İLİŞKİ
Güvensiz ortam, akademisyenler arasındaki ilişkilerde, akademik personel ile idari personel arasındaki ilişkilerde, idari personelin kendi içindeki ilişkilerde ve de üniversite yönetimi ile üniversite personeli arasındaki ilişkilerde güvensizliği egemen kılmaktadır. Rektörün büyük ve geniş yetkilere sahip olmasıyla da bağlantılı olarak kendini gösteren güç merkezli hiyerarşik yapının ürettiği güvensizlik, bilimin gerektirdiği şekilde samimi ilişkinin yerine politik, hesaplı, içe dönük bir ilişki biçimini getirmektedir. Bu ilişkinin hakim olduğu bir yerde nasıl bilim üretilebilir? Kaliteli eğitim ve dünya çapında iddialı bilimsel çalışmalar, güvensizliğin hüküm sürdüğü bir üniversitede nasıl gerçekleştirilebilir?

GÜVENSİZLİĞE DAYALI İLİŞKİ, BİLİMİN RUHUNA ZITTIR
Bilimde tevazu, samimiyet ve güven en temel unsurlardandır. Güvensizliğe dayalı ilişki, bilimin ruhuna zıttır. Güvene dayalı bir ilişki sisteminin olmadığı yerde akademisyenler arasında nitelikli ortak çalışmalar veya ekip çalışmaları nasıl yapılabilir? Güvensizliğin hakim olduğu bir yerde kaliteli bilimsel projeler, ulusal ve uluslararası nitelikli projeler, örneğin TÜBİTAK projeleri ve Üniversite bünyelerinde Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) vs. yeterli düzeyde yapılabilir mi? Güvensizliğin egemen olduğu bir ortamda çalışan akademisyenlerle üniversite-sanayi işbirliğini sağlamak ne kadar mümkün olabilir?

GÜVENSİZLİK SAĞLIKSIZ BİR YAPI ÜRETİR
Güvene dayanmayan ilişkiler, tersine güvensizliğe dayalı ilişkiler, üniversitede sağlıksız bir ilişki biçimi üretir. Sağlıksız bir yapıda insanlar birbirlerine kuşkuyla bakarlar. Güvensizliğin ve dolayısıyla sağlıksızlığın belirleyici olduğu akademik ortamda, en ufak bir iş ve işlem için dahi bir takım hesaplar devreye girer. Mesela bir anabilim dalı başkanlığı görevi, yönetim kurulu üyeliği görevi, fakülte kurulu üyeliği görevi, senato üyeliği gibi belli resmi prosedürler, ahlâkî kurallar, seçime dayalı işlemler gerektiren konularda idare ve hocalar arasında normal şartlarda hiç hoş karşılanmayacak, nezakete, tevazuya, insaniyete, ahlâkî ilkelere ters hesapların veya işlerin yapılması gibi durumlar ortaya çıkabilmektedir.

BİLİMDE İDDİALI ÜNİVERSİTENİN YOLU: GÜVEN
Güven, bilimde ve bilim ortamında, üniversitede bulunması gereken en önemli unsurlardandır. Üniversitede güven yoksa, güvene dayalı ilişki belirleyici olmaktan çıkmışsa, orada iddialı bilim üretmek, iddialı üniversite olmaktan söz etmek mümkün değildir. Hayırda yarışmak anlamında dünya çapında diğer üniversitelerle rekabet edebilmek için korku kültüründen ve korku kültürünün doğurduğu güvensizlikten kurtulmak şarttır. Bilimde iddialı üniversitenin yolu, güvenden, güvene dayalı ilişki biçiminden ve dolayısıyla akademisyenlerin ve bilim insanlarının kendilerini rahatça gerçekleştirmelerinden geçer.

Bu içeriğe yorum yapan ilk siz olun!

  • Ad Soyad:

  • Yorum:

  •  

    @name x

  • UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
    
    KARİKATÜR
    İlk sayfa
     
    ARŞİV
    banner178