Eskişehir
23 Mayıs, 2024, Perşembe
  • DOLAR
    32.20
  • EURO
    35.02
  • ALTIN
    2451.2
  • BIST
    10921.7
  • BTC
    69674.64$

Tüketicilerin dikkat etmesi gerekenler

25 Ocak 2023, Çarşamba 13:21

Hepimiz tüketiciyiz. Mağazalardan, internetten düzenli olarak mal ve hizmet alıyoruz. Problem yaşamamak, alışveriş yaparken aldanmamak için tüketici olarak temel haklarımızı bilerek bilinçli davranmalıyız. Bu yazımda tüketici olarak en sık karşımıza çıkan durumlardan örnekler ile temel haklarımızdan bahsetmek istiyorum.

Mağazadan satın aldığım ürünü hiç kullanmadım, ürünün etiketi üzerinde duruyor. Faturam da var. Ürünü iade edebilir miyim?
Hayır, edemezsiniz. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince; mağaza, işyeri gibi satış mekânlarında yapılan peşin satımlarda satışa konu mallarda herhangi bir ayıp yoksa tüketicilerin değişim veya iade etme hakkı bulunmamaktadır. Satıcı firma, kanunen peşin satımda değişim veya iade almak zorunda değildir. Ancak ilgili firma iade veya değişim yapmayı taahhüt ediyorsa elbette yapabilirsiniz. Nitekim çoğu firma peşin satımda tüketicilere değişim hakkı tanımaktadır. Bu nedenle mağazadan ürünü satın almadan önce, satış sonrası iade veya değişim yapıp yapamayacağımızı ve hangi süre içinde yapabileceğimizi sorarak oluşabilecek problemlerin önüne geçebiliriz.

İnternetten satın aldığım ürünü hiç kullanmadım, ürünün etiketi üzerinde duruyor. Faturam da var. Ürünü iade edebilir miyim?
Evet, edebilirsiniz. İnternet alışverişleri, mesafeli satış sözleşmelerinin en yaygın örneklerinden biridir. Mesafeli satış sözleşmelerinde ise tüketicinin 14 gün içinde hiçbir sebep göstermeden ve cayma bedeli ödemeden sözleşmeden dönme hakkı vardır. Ürün size teslim edildikten 14 gün içinde hiçbir sebep göstermeden, sözleşmeyi iptal etme ve ürünü iade edip paranızı geri alma hakkınız bulunmaktadır. Satıcı tarafından tüketicinin bu hakkının kullanılmasının engellenmesi durumunda tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılmalıdır.

Mesafeli sözleşmelerde cayma hakkımı nasıl kullanabilirim? Telefon ile de kullanabilir miyim?
Hayır, ispat açısından problem yaratabileceğinden ve mevzuatta yer almadığından mesafeli sözleşmelerde telefon ile cayma hakkı kullanılmamalıdır. Cayma hakkı yazılı olarak (iadeli taahhütlü posta) veya (kısa mesaj, elektronik posta, internet ve benzeri her türlü araç veya ortamı ifade eden) kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla kullanılabilir.

Mağazada beğendiğim kazağın üzerinde 35 TL etiket vardı, ancak kasaya gittiğimde ürünün 100 TL olduğunu, etiketin yanlış basıldığını söylediler. Kazağın diğer bedenlerindeki etiketlerde de 100 TL yazıyordu. 100 TL mi ödeyeceğim?
Hayır, 100 TL ödemezsiniz. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince; ürünün üzerinde yazılı fiyat etiketi geçerlidir. Bu fiyat etiketi yanlış basılmış dahi olsa, bu durum tüketicinin sorumluluğu dışındadır. Ürün tüketiciye, üzerinde gördüğü fiyattan satışa sunulmuş durumdadır. Satıcı ürünü tüketiciye 35 TL olarak satmak zorundadır.

Satın aldığım ürün kısa bir süre içerisinde arızalandı fakat onarım yaptırmak istemiyorum. Değişim veya para iadesi hakkım var mıdır?
Evet, satın alınan malın ayıplı çıkması durumunda malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıl içinde tüketicilerin, bedel iadesi, malın ayıpsız misliyle değişimi, ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarım isteme hakları vardır. Tüketici dilediği seçimlik hakkını kullanmakta serbesttir. Satıcı tüketicinin talebini yerine getirmek zorundadır. Satıcı tarafından tüketicinin ayıplı mal ile ilgili seçimlik haklarını kullanılmasının engellenmesi durumunda tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılmalıdır.