ANA SAYFA > Söyleşi > ÇOCUKLAR BU ATÖLYELERİ ÇOK SEVDİ

ÇOCUKLAR BU ATÖLYELERİ ÇOK SEVDİ

A+ A- Sesli Dinle
PAYLAŞ
ÇOCUKLAR BU ATÖLYELERİ ÇOK SEVDİ

Prof. Dr. Güldane Araz Ay, Türk Dünyası Vakfı’nın Eskişehir’e kazandırdığı Anadolu Üniversitesi Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi’nin Resim Atölyesi Koordinatörlüğünü yapıyor. Resim atölyesinde çocuklara resim tekniklerini öğretmenin dışında...

Prof. Dr. Güldane Araz Ay, Türk Dünyası Vakfı’nın Eskişehir’e kazandırdığı Anadolu Üniversitesi Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi’nin Resim Atölyesi Koordinatörlüğünü yapıyor. Resim atölyesinde çocuklara resim tekniklerini öğretmenin dışında farklı teknikleri resimle birleştirerek onların kendilerini ifade etmelerine ve farkındalık oluşturmalarına ön ayak oluyor. Yapılan çalışmaları kendisinden dinledik

Resim - 25529_2_l.jpgHocam önce sizi biraz tanıyalım.
9 Eylül Üniversitesi’nden 1995’te mezun oldum. Yüksek lisansımı ve doktoramı 9 Eylül Üniversitesi’nde yaptım. 2001 yılında da Anadolu Üniversitesi’nde Baskı Sanatları Bölümü’nde Prof. Atilla Atar’ın asistanı olarak, araştırma görevlisi olarak göreve başladım. Atilla Hoca’dan Baskı Resim Sanatı ile ilgili, çocuklara yönelik yaratıcı etkinliklerin oluşturulmasıyla ilgili çok fazla şey öğrenme şansım oldu. Hem onun bilgisini, hem onun görgüsünü, hem de resim kültürünü alma şansım oldu. Aldığım eğitimlerin harmanlanmış halini biz öncelikle Çocuk Üniversitesi’nde başladık. Sonrasında Türk Dünyası Bilim Kültür Merkezi açıldığında Resim Koordinatörü olarak başladığımda devam ettirdik. Burada öğrencilerimize faydalı olması için elimizden gelen bütün çabayı sarf ediyoruz. Sağ olsun müdürümüz Doç. Dr. Mehmet Topal Hocamız, Rektörümüz Prof. Dr. Şafak Ertan Çomaklı Hocamız ve Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Ali Savaş Koparal Hocamız desteklerini bize her zaman verdiler.

Çocuk Üniversitesi’nde olsun, Türk Dünyasında olsun ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?
Sosyal statülere, farklı yaş gruplarına ait farklı çocuklarla yaratıcılıklarını geliştirecek yeni platformlar oluşturacak sanat proje çalışmaları ve aynı zamanda da disiplinler arası çalışmalar yapma şansı yakalayabiliyoruz. Çünkü günümüzde disiplinler arası çalışmalardan, bilim-sanat işbirliğinden bahsetiyoruz. Çocukların gelişiminde çok etkili olduğunu bildiğimiz bu iki alanın birlikte kullanımına yönelik projeler yapıyoruz. Bu anlamda sınıf öğretmenleri ve ilkokul öğrencilerine yönelik bir BAP projemiz oldu. Sonrasında TÜBİTAK 4007 Bilim Merkezlerinin uyguladığı projelerde Sanat Atölyesi olarak yer aldık. Bu çalışmalardan aldığımız geri dönüşler, çocukların yüzünde gördüğümüz gülüşler, yaptıkları resimlerden mutlu olmaları, öz güvenlerinin arttığını hissetmek bizi çok mutlu ediyor. Resim ve sanat bizim için nefes almak gibi. Onlar için de böyle olsun istiyoruz.
Resim - 25529_1_l.jpg

Çocuklara verdiğiniz eğitimlerde neyi hedefliyorsunuz?
İnsan kendini ifade etmek için ses çıkarıp konuşabiliyor. Ancak çocuklar, konularak kendilerini ifade edemediği süreç içerisinde resimle, resmin ana malzemeleriyle ifade etme yolu bulabiliyor. Çünkü zihninde oluşan o imgeler, görsel resimler olarak ortaya çıkıyor. Bir çocuğun kendini en kolay ifade ettiği yol, şarkı söylemek, resim malzemelerinden renk ya da materyallerinden hangisini bulursa resim yapmak. Ne olduğu önemli değil. Çünkü düşünce dünyasını ifade etmek istiyor. Varlık nedenini ortaya koymak istiyor ve biz onun bu kendini anlatmak, kendini ifade etmek duygusundan haberdarız. Ancak biz burada kullanabilecekleri bu materyalleri çeşitlendirerek farklı alternatifler sunarak, yaratıcılıklarını ortaya çıkarmak, yaratıcı tasarımlar, planlar, organizasyon, biçim ilişkileri kurmak ve bunları kullanmak, kendini bu anlamda ifade etmeye yönelik olarak malzemeyi kendilerine sunarak yeniden tamamlamak gibi onlara yaratıcı bir kod yüklemeye çalışıyoruz.

Resim - 25529_3_l.jpgYARATICILIK KAZANMALARI ÇOK ÖNEMLİ
Yaratıcılık nedir?
Yaratıcılık dediğimizde aslında biz şundan bahsediyoruz; bir sorun ortaya koymak, o problemi elindeki mevcut birikimlerden yola çıkarak çözmeye çalışmak, çözemediğini fark ettiğinde kuluçkaya yatması, o kuluçka döneminin yaşam devam ederken sürmesi ki bu süre çok değişken olabilir, 1 saat, 2 saat, 1 hafta, 5 yıl olabilir. Beslenmeye devam edip de çözdüğü anda ortaya çıkana biz yaratıcılık diyoruz. Çünkü yaratıcılıkta olağan kullanılışının aynısını kullanmayı beklemiyoruz. Yaratıcılık yalnızca sanatta değil, bilimde de çok önemli ve kıymetli. Resim Atölyesindeki çalışmalarımızda bizim hedeflerimizden birisi de çocuğun sosyalleşmesi, plan oluşturması, program kullanması aynı zamanda da kendisini ifade etmek için orada bulunan malzemeleri kullanması, paylaşması bizim için çok önemli.

Yaş grubu aralığınız ne?
Şu an neredeyse 3 yaştan başlıyoruz, 16 yaşa kadar eğitim veriyoruz. Biz yaş grubu aralığını biz uzun tutuyoruz. Bazen 5 yaşındaki bir çocukla 9 yaşındaki bir çocuk aynı atölyede olabiliyor. Bununla ile ilgili teknik ve kullanılan malzemeler çocukların bir arada olmasını engellemiyor. Birlikte bir şeyler yaparken çocukların, birbirlerinin yaşları üzerinde çok durmadıklarını fark ediyoruz. Büyük olan çocuğun küçük olan çocuğun çalışmasıyla ilgili olarak küçümseme, dışlama ya da kendisini büyük görme gibi bir çabaya girmediğini görüyoruz. Yapmayı bilmeyen bir çocuğa kendisi destek veriyor ya da küçük çocuğun keşfettiğinden yola çıkarak, çağrışımla yeniden bir şey üretiyor.

Buraya gelen çocukların ebeveynleri yaratıcılık ve sanat anlamında çocuklarından ve sizlerden beklentileri oluyor mu?
Buradaki 5 günlük bir çalışma programından siz muhteşem bir gelişme sergileme olarak bir sıçrayış bekleyemezsiniz. Biz o nedenle eğitimin bütün alanlarında “Farkındalık Yaratmak” cümlesini çok önemsiyoruz. Çünkü burada farkındalık ya da fark etme olayının başlangıcını, başka bir süreçte bunun çocuğun zihninde ve hayatında önüne çıktığında nasıl davranacağına yönelik bir öngörü oluşturmuş oluyoruz. Yani bir grup çalışması yapacağı zaman burada temelini duygusal be tepkisel olarak alacak ve orada kullanacak. Ama tam tersi, kıskançlık, çekişme ya da benzeri bir şey olan bir yerde olsaydı o zaman da bu grup çalışmasında benzeri duygular devreye girecekti. Oysa biz burada pozitif bir değer yaratarak çocukların bir arada çalışmasına farklı destekler vererek, artı bir kazanç yaratmaya çalışıyoruz. Beşinci gün ile ilk günde yaptıkları çalışmaları gördüklerinde kendilerindeki değişimleri çocuklar bile fark ediyor.

Eğitimler 5 gün mü sürüyor?
Aslında 5 gün, öğrencilerin tatil programları, yoğunluk ve benzeri durumlardan kaynaklı durumlar da ele alındığında genel olarak bir atölye çalışması için yeterli. Resim konusunda, sanatla ilgili alanlarda kendilerini daha ileri getirmek isteyen çocukların eğitim süreleri daha da uzar ama bir program çevresinde 5 günlük bir çalışma oluşturduk. O planda genel olarak öğrencilere olumlu etkisini gözledik. Bazen öğrencilere göre değiştirdiğimiz ya da eklediğimiz etkinlikler de oluyor. Aslında eğitim programlarında yalnızca çocukların değil, öğretmenin de yaratıcı olmasını beklemek çok önemli ve kıymetli. Eğitimde aslında çok gereklidir. Çünkü sadece kitap bilgisiyle ya da uygulama yöntemiyle değil, öğretmenin karşı karşıya olduğu sorunları, öğrenciyle yaşadığı iletişimde yaratıcı çözümler üretiyor olmasını bekliyoruz.
Resim - 25529_6_l.jpg

RESİM DE MATEMATİK DE VARDIR
Çocuklar en çok hangi materyallerle kendilerini ifade etmeyi seviyor ya da tercih ediyor?
Biz resim atölyemizde resim tekniklerinin hepsini kullanıyoruz. Bunun içinde baskı resim de dahil. Baskı resime biraz daha ağırlık veriyoruz çünkü baskı resimde matematik de kullanmamız gerekiyor. Bilimsel alt yapıda öğrendiğimiz bilgileri de kullanmamız gerekiyor. Deneyimler çok önemli. Tasarım, düzenleme, ilişki kurma ve planlama aşamaları da önemli. Aynı zamanda çocuğun bir eseri birden fazla üretip değiştirme şansının olduğunu fark etmesi için de önemli. Artık baskı resim denildiğinde çocukların aklına patates baskısı gelmiyor. İlk aşamada akrilikle çalışmayı tercih ediyorlar. Biz de bu anlamda onları özgür bırakıyoruz. Sonra baskı resmi, baskı resimlerle ilgili aramayı, sonra oradan üretmeye başladıkları sürece girdiğimizde inanılmaz keyif alıyorlar ve görüyoruz ki baskı resmi daha çok severek yapıyorlar.

Resim - 25529_5_l.jpgSEVGİ EVLERİNDEN ÇOCUKLAR DA GELİYOR
Hangi dönemlerde eğitim veriyorsunuz?
Sömestr tatillerinde, yaz tatillerinde, hafta sonları da cumartesi günleri programlarımız oluyor. Aynı zamanda sosyal sorumluluk çerçevesinde bizim geliştirdiğimiz bir proje var. Onu da biz BAP projesi olarak planladık. Orada yetiştirme yurtlarından, sevgi evlerinden çocuklara çalışmalar yapacağız. Çünkü oradaki çocukların da kendilerini ifade etmek için yeni bir kapı açmak, farklı bir açılım sunabilmek, alternatiflerinin her zaman kendilerinin tarafından oluşturulabileceğini ve bir sorum varsa bile çözümün kendilerinde olduğunu fark etmelerini sağlamak için resim tekniklerini kullanarak, bir eğitim programı tasarladık ve uygulayacağız.

TÜM EĞİTİMLER ÜCRETSİZ
Eğitimleriniz ücretli mi?
AÜ Türk Dünyası Bilim Sanat Merkezinde hem resim atölyelerinde hem de diğer atölyelerde katılanlardan hiçbir ücret talep edilmiyor. Kapılarımız bütün halkımıza açık. Eskişehir halkı bizim için çok değerli ve kıymetli. Ne kadar çok halkımıza ulaşırsak bizim için o kadar kıymetli olacak.

Editör: admin admin
PAYLAŞ
Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0
Önceki Haber KAZIM KURT BİRDEN SUSTU
Sonraki Haber 6 KİŞİ ZEHİRLENDİ HASTANELİK OLDU

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

Haber Arşivi

Çok Okunanlar

OTOMOBİLLER KAFA KAFAYA ÇARPIŞTI

1

ÖZEÇOĞLU’DAN DESTEK

2

BUĞRA TAMAM SIRA ONLARDA

3
Reyna Premium