ANA SAYFA > Söyleşi > MATEMATİĞİ OYUNLA ÖĞRETİYORLAR

MATEMATİĞİ OYUNLA ÖĞRETİYORLAR

A+ A- Sesli Dinle
PAYLAŞ
MATEMATİĞİ OYUNLA ÖĞRETİYORLAR

AÜ Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi’nde büyük ilgi gören matematik atölyeleri ile ilgili Doç. Dr. Serap Erdoğan ile konuştuk. Erdoğan, matematiği oyunlarla öğreterek sevdirdiklerini belirterek, küçük yaşta çocukların hayatına dahil...

AÜ Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi’nde büyük ilgi gören matematik atölyeleri ile ilgili Doç. Dr. Serap Erdoğan ile konuştuk. Erdoğan, matematiği oyunlarla öğreterek sevdirdiklerini belirterek, küçük yaşta çocukların hayatına dahil ettiklerini söyledi

Öncelikle sizi biraz tanıyabilir miyiz?
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında öğretim üyesi olarak çalışıyorum. 2016 Mart ayından bu güne kadar Türkiye Okul Öncesi Eğitimini Geliştirme Derneği-TOÖEGD Yönetim Kurulu Başkanlığı ve Dünya Erken Çocukluk Eğitimi Organizasyonun (Organisation Mondiale Pour L'Education Prescolaire-OMEP) Milli Komitesi Başkanı olarak görevimi yürütmekteyim. 2015 yılından bu güne Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinde Çocuk Gelişimi Ön Lisans Programının koordinatörlüğünü yürütmekteyim ve derslerin uzaktan eğitim ile yürütülmesi sürecinde etkin görev almaktayım. Anadolu Üniversitesi Türk Dünyası Araştırma ve Uygulama Merkezi bünyesinde çocukların matematik becerilerini desteklemeye yönelik “Çocukların Matematik Atölyesi” adlı merkezin kurucu üyesi ve başkanı olarak görev yapmaktayım. Şu anda öğretmen eğitiminde mentörlük üzerine araştırma yapmak üzere İngiltere’nin Canterbury kentinde bulunan Canterbury Christ Church University’inde bir yıllık misafir araştırmacı olarak görev yapmaktayım.
Resim - 29798_4_l.jpg

Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi’nde Matematik Atölyesi açma fikri nasıl ortaya çıktı?
Benim ve ekibim tarafından geliştirilen Anadolu Okulöncesi Matematik (ANOMAT) Beceri Ölçeği, okulöncesi dönemde 36-72 ay grubundaki çocukların matematik becerilerini ölçmek için oluşturulmuştur. Çocukların matematik atölyesi fikri başta matematiği tüm çocuklara ulaştırmak amacı ile ANOMAT Beceri Ölçeğini Eskişehir ilinde 36-72 ay grubunda çocuğu olan ailelere ulaştırılarak çocuklarının matematik becerileri hakkında bilgi sahibi olmaları sağlamak amacıyla ortaya çıkmış bir fikirdir. Bu fikrin sahipleri “Çocukların Matematik Atölyesi” çalışma grubu Eğitim Fakültesi Matematik Eğitimi Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. H. Bahadır Yanık, Açıköğretim Fakültesi Uzaktan Eğitim Öğretim Üyesi Doç. Dr. Alper Kumtepe, Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı araştırma görevlisi Ümran Alan ve Nurbanu Parpucu’dur.

Matematik atölyesinde neyi amaçlıyorsunuz?
Amaçlarımız; Matematiği tüm çocuklara ulaştırmak, çocukların matematiksel bilgi ve becerilerini belirleyip geliştirmek, çocuklara matematiği sevdirmek, matematiği güvenli bir ortamda eğlenceli bir şekilde sunmak, matematiği yaşamın içine dâhil etmek, matematik okuryazarı bireyler yetiştirmek, matematiği fen, teknoloji ve mühendislikle entegre etmektir.
Resim - 29798_1_l.jpg

ATÖLYELER ÜCRETSİZ
Kaç yaş grubu çocuklar atölyeden yararlanabiliyor?
Okul öncesi dönemde 3-4-5 yaş çocuklar faydalanabiliyor. İlkokul dönemi eğitmen ekibimiz de ilkokul çocuklarıyla çalışıyorlar. Bu kapsamda ilkokul 1., 2., 3. ve 4. Sınıf düzeylerine modüler eğitimler veriyoruz. Her sınıf düzeyinde dört öğrenme alanını içeren (sayılar, geometri, ölçme ve veri) birer aylık hafta sonları eğitimlerimiz olmaktadır. Geçtiğimiz Güz ve Bahar dönemlerinde ikişer modül olmak üzere toplam dört modül gerçekleştirdik. Önümüzdeki Güz ve Bahar dönemlerinde de benzer şekilde eğitimlerimiz devam edecek. Kayıtlarımız dönem başlarında yapılmakta olup 5-10 kişilik gruplar oluştuktan sonra eğitimlerimiz başlamaktadır. Bu arada tüm eğitimler ücretsizdir.

Atölye sonunda çocuklarda gözlemlediğiniz kadarıyla ne gibi değişiklikler oluyor? Amaçlarınıza ulaşabiliyor olmak bu bağlamda size ne hissettiriyor?
Oyunla öğrenme yöntemini kullandığımızdan çocuklar matematik konularını oyun ile öğrenmektedirler. Bu zamana kadar çalıştığımız çocuklardan ve öğretmenlerden aldığımız dönütler çocukların matematik atölyesinde yumuşak geçişli uygulamalar yapıldığı ve çocukların tekrar merkeze ve atölyeye gelmek istediklerini biliyoruz. Sahip olduğumuz matematik materyalleri çocukların çoğunun kendi sınıf ortamlarında bulunmayan materyaller olduğundan çocukların matematik atölyesi bu anlamda da çocuklara ilgi çekici geliyor. Atölyemize gelen çocuklar ‘özgürce’ , hiçbir kısıtlama olmadan burada vakit geçiriyorlar ve atölyenin etkileri çocuklarda kalıcı oluyor.
Resim - 29798_2_l.jpg

ÖNCELİKLE OYUN ARKADAŞI OLUYORUZ
İnsanlarda özellikle çocuklarda matematik denilince bir korku oluşuyor. Atölyede ne tür faaliyetlerle çocuklara matematiği hem sevdirmeye hem de öğretmeye yönelik çalışmalar yapıyorsunuz?
Çocukların Matematik Atölyesinde her şeyden önce çocuklar geçirdikleri sürenin başından sonuna kadar özgür hissetmelerine yardım ediyoruz. Her çocukla birebir iletişim kurabilecek nitelikte eğitmen grubumuz var. Çocuklar eğitmenlerle birlikte oyunlar oynuyorlar. Sahip olduğumuz matematik etkinlik havuzumuz ile çocukların öncelikle matematik ile oyun oynamalarını sağlayarak eğlenmesini hedefliyoruz. Eğlenen çocuk daha kolay öğrenir diye düşündüğümüzden ve çocuklarla birebir ilgilenerek çocukların öncelikle matematiği anlatan kişiyle arasında bir bağ oluşturmasını sağlıyoruz. Geliştirilen oyun arkadaşlığı etkinlik uygulamalarını çocuklar için daha keyifli hale getiriyor ve çocuklar bazen matematik konularını farkına varmadan öğrenmeye ve anlamaya başlıyorlar.

Çocukların matematikte zorlandığı bazı konular var. Mesela kesirler, ölçme, örüntüler, veri işleme, geometrik şekiller gibi. Bunları onlara anlatırken ne tür teknikler üzerinden gidiyorsunuz?
Oyun yoluyla öğrenme bizim ana felsefemiz. Matematiği çocuklara aktarırken bunu didaktik bir şekilde yapmıyoruz. Diğer disiplinlerin de matematikle olan bağlantılarını kullanıp disiplinler arası ilişki yöntemi kullanarak; Türkçe, drama, fen, teknoloji, fen gibi alanlarla matematiği bütünleştirip çocuklarla buluşturuyoruz. Materyaller bu anlamda bizim en büyük yardımcılarımız. Matematik, materyaller yoluyla somutlaştırılıp çocuklara sunulduğunda çocuklar üzerindeki algı karmaşası azalıyor ve ‘yapamıyorum’ duygusu çocuklarda oluşmuyor.
Resim - 29798_3_l.jpgDÜŞÜNCE YAPILARI DEĞİŞİYOR
Bir yerde okuduğum bir cümle vardı. Diyordu ki, “Matematik doğru düşünmeyi öğretir” siz bu söze katılıyor musunuz?
Bu noktada şunu söyleyebilirim. Bizzat başında durarak çalışmalarını yürüttüğümüz atölyemizde çocukların düşünme becerilerinde ve matematik materyalleri ile uğraşılarında önemli bir değişimi öğretmenlerden aldığımız bilgiler ile takip ediyoruz. Çocuklar matematik materyalleri ile doğrudan tanışarak oynadıkları için onların bu düşünce yapısında yardım ettiğimizi düşünüyoruz.

Bana göre aslında sadece bana göre de değil, tüm bilim dallarının temeli matematikten geçiyor. Matematik atölyesinde yaptığınız çalışmalarla sadece matematiği mi öğretiyorsunuz yoksa diğer dallara da dokunuyor musunuz?
Doç. Dr. Serap Erdoğan: Bu noktada sözü Dr. H. Bahadır Yanık hocaya bırakmak istiyorum.
Dr. H. Bahadır Yanık: Atölyede matematiği oyun ve etkinlik temelli bir anlayış çerçevesinde ele alıyoruz. Temel amacımız öğrencilerin matematiğe yönelik ilgisini uyandırarak muhakeme becerilerini geliştirmek. Bu süreçte müzik, oyun ve materyal kullanımı bizim temel araçlarımız. Bu süreçte tasarımlar yaptırarak öğrencilerin erken yıllardan itibaren hayal güçlerini ve uzamsal becerilerini kullanmalarını ve geliştirmelerini hedefliyoruz. Öğrencilerin etkinlikler kapsamında gözlem yapmalarını, gözlemlerini değerlendirmelerini ve bunları arkadaşlarıyla paylaşmalarını istiyoruz. Amacımız öğrencilerin matematiği günlük hayatlarında kullanmalarını sağlamak ve muhakemelerinde temel bir araç haline getirmek.

PAYLAŞ
Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0
Önceki Haber GİRİŞİMCİLER JÜRİ KARŞISINDA
Sonraki Haber HAMBURG’TA KONSER VERDİLER

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU