ANA SAYFA > Söyleşi > ROBOT KADAVRA DA YAPACAĞIZ

ROBOT KADAVRA DA YAPACAĞIZ

A+ A- Sesli Dinle
PAYLAŞ
ROBOT KADAVRA DA YAPACAĞIZ

Onos Sfx, Eskişehir’de animatronik robotlar üreten bir firma. Kurucularından Onur Ata, sinema sektörü ve yurtdışına animatronik robotlar ürettiklerini belirterek, “Sonraki projemiz Tıp Fakültelerine robotik kadavra üretmek” dedi...

Onos Sfx, Eskişehir’de animatronik robotlar üreten bir firma. Kurucularından Onur Ata, sinema sektörü ve yurtdışına animatronik robotlar ürettiklerini belirterek, “Sonraki projemiz Tıp Fakültelerine robotik kadavra üretmek” dedi

İki tane pırıl pırıl genç var karşımda. Onur Ata ve Osman Tetik. Büyük projeleri var. Türkiye’de belki bu işi bir tek onlar yapıyor. Sinema sektörüne faydaları olduğu gibi tıp alanında da ülkemize ve şehrimize yararlı olacak işlerin peşinde koşuyorlar. Ürettikleri eserlerin hatta şaheserlerin tamamının yerli üretim olduğunun da altını çiziyorlar.  Yoğun talep olmasına rağmen de çalışmalarını Eskişehir’de açtıkları Onos Sfx adlı atölyelerinde sürdürmekte kararlılar.

Öncelikle sizleri tanımak istiyorum…
Onur Ata:
Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü mezunuyum. İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi’nde yüksek lisans yapıyorum.
Osman Tetik: Ben de Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü mezunuyum. Gazi Üniversitesi’nde yüksek lisans yapıyorum.

Yollarınız üniversitede mi kesişti?
Onur Ata:
Eskişehir’de kesişti. Üçüncü üniversitemdi burası benim. Osman’ın da ikinci üniversitesiydi. Kütahya’dan geçiş yapmıştı. Tam aynı zamanda başladık. Tanıştık, bir dostluk ortaya çıktı.
Osman Tetik: Kütahya’dan yatay geçişle 2 kontenjan vardı Anadolu Üniversitesi’ne. O 2 kontenjan da ikimizdik. Oradan başlayan bir tanışıklığımız oldu. Şimdi altıncı yılımız oldu.
Resim - 5936_1_l.jpg

Neler yapıyorsunuz atölyenizde?
Onur Ata:
Genellikle robot ağırlıklı, animatronik insansı robotlar yapıyoruz. Onun dışında film, sinema sektörüne özel efekt işleri yapıyoruz. Plastik makyaj ya da reklamda kullanılan objeler gibi bir çok alanda çözüm üretmeye çalışıyoruz. Başlama noktamız robot ama. Daha ağırlıklı olarak robot üzerine çalışıyoruz.

Seramik okudunuz ama robot yapıyorsunuz? İkisi de sanatsal olarak yakın gibi gözükse de farklı sistematiği olan alanlar. Ne oldu da seramikten robota geçelim dediniz?
Osman Tetik:
İlk olarak ben ikinci yılımdayken, Onur’da üçüncü yılındayken, Sinema Televizyon Bölümü’nde okuyan arkadaşlar geldi. Bitirme projeleri olarak, kısa film çekmek istediklerini söylediler. Orada da bir ayı kostümüne ihtiyaçları varmış. Bizden sadece duran, ayıyı andıran bir heykel istediler aslında. Sonrasında dünyada, Hollywood’da bu tarz şeyler de var diyerek animatronik, hareketli kostümleri gösterdiler ama siz yapamazsınız gibisine getirdiler. Sonasında Onur’la niye yapamayalım diye giriştik.

Türkiye’de de pek yapılabilen bir alan değil. Türkiye’de ilk sizde mi başladı?
Onur Ata:
Bu kadar kapsamlı ilk bizde başlamamıştır. Araştırdık gerçi, çok örnekler yok. Birebir realist, bütün hareketleriyle insan robotu yapan, görsel olarak da ten dolgusu, saçları sakalları ile yapabilen vardır ama yapan görmedik. Şu an sadece biz varız.
Resim - 5936_2_l.jpg

Bu işe başlama amacınızı etkileyen sebeplerden biri de bu diyebilir miyiz?
Onur Ata:
Aslında bizim başlama amacımız, Türkiye’de bu işin yapılamayacağı söylentileri, yurt dışından satın alma merakı, sinema sektöründe bilhassa çok var bu, bunlara karşı çıkmak. Bu yerli üretimde olabilir kısmında biz birazcık hırs yaptık. O hırsı da hiçbir mühendislik bilmeden tamamen deneme yanılma yoluyla, Youtube’dan videolar izleyerek edindiğimiz bilgilere dayanarak yaptık. Sonrasında da bu böyle devretti. Aynı zamanda da seramikte okuyorduk.

YENİLİKÇİ FİKİRLER İÇİN BELEDİYEDEN AYRILDIK
Onur Ata: Bilgehan Uzuner, o zamanlar dekandı. Sağolsun elimizden tuttu. Staj yaparken yaptığımız işi gösterdik Bilgehan Hoca’ya. Seramik dışında da farklı alanlarla ilişki kurmamız onu çok etkiledi ve çok hoşuna gitti. Büyükşehir Belediyesi’nde de çalıştık. Orada kurulan Ar-Ge atölyesinde görevimizi tamamladık. Robotlarımızı ürettik, daha farklı ve yenilikçi fikirlerimiz olduğu için de belediyeden ayrılmaya karar verdik. Şu an o fikirlerimizi hayata geçiriyoruz.
Resim - 5936_3_l.jpg

TÜM ÜRETİMİ ESKİŞEHİR’DE YAPIYORUZ
Şimdi peki neler yapıyorsunuz ağırlıklı olarak?
Osman Tetik: Şu an için Eskişehir’de çekilen 2 tane uzun metrajlı film vardı. Onların soygun sahnelerinde plastik makyaj sahneleri vardı. Onlara 6 tane silikon maske yolladık. Onun dışında İstanbul’da çekilen korku filmlerinden iş geliyor. Birkaç eğlence sektöründe Lunapark, temapark gibi yerlere hareketli heykel yapıyoruz. Korku evlerine maketler, insansı robotlar yapıyoruz.

Bir insansı robot ya da plastik makyaj ne kadar sürenizi alıyor?
Osman Tetik:
Yapılan işe göre süre değişiyor. Ama plastik makyajda gerçek bir insana benzetme kaygısı varsa, onun kalıbı alınarak ilerlendiği için aşağı yukarı 1 aylık bir süremizi alıyor. Uygulaması da 5-6 saat sürüyor. Robot kısmında da mesela ayı kostümünü 10-15 günde bitirmiştik. Ama şu an için 3 ayımızı alıyor. Bir çok dalda işi aynı anda götürdüğümüz için süre alıyor.

Bundan sonraki hedefleriniz neler? Gelişmek, yurt dışına açılmak gibi bir hedefiniz var mı?
Onur Ata:
Şu an tamamen bu işe bağımsız olarak başladığımız için bir yere kadar, kendimiz doldurduktan sonra yurt dışına açılmayı düşünüyoruz. Yurt dışında çok çok maaliyeti yüksek, süresi ve işçiliği uzun işler yapılıyor. Biz daha kısa süreli daha az maaliyetli işler yapıyoruz. Bunu fark eden firmalar bize geri dönüş yapıyor. Biz bu ağı Türkiye’de genişlettikten sonra yurt dışına açılacağız. Buradaki firma yeter ki bizi bilsin yurt dışından almasın, tamamen yerli üretim olsunu aşılamaya çalışıyoruz. Bu arada robotların içerisindeki mekanik aksanı ve mühendisliğin hepsi bize ait. Sadece elektrikli motorları biz dışarıdan alıyoruz. Tepeden tırnağa bütün üretimi biz Eskişehir’de yapıyoruz.

Bu iş için Eskişehir uzak kalmıyor mu? Netice de sinema sektörünün kalbi Türkiye’de istanbul’da atıyor. Oraya gitmeyi hiç düşünmediniz mi?
Onur Ata:
Bize çok söyleyen oldu İstanbul’a gelin diye, yüksek ücretler teklif edenler de oldu ama biz Eskişehir’den ayrılmak istemedik. Bir kere eskişehir, insanına sahip çıkan, sanata sahip çıkan bir şehir, ferah, sakin…
Osman Tetik: Kaos yok. İstanbul’da yaşamak yorucu. Eskişehir’de her şeye, her anlamda kolay ulaşıyorsunuz. O yüzden İstanbul’da olsaydınız şöyle olurdu düşüncesi yaşamıyoruz. Biz İstanbul’a gitmek yerine İstanbul’dakiler bize geliyor. Bu da bizim açımızdan daha iyi oluyor. O kaosta yaşamadığımız için işe daha iyi hakim oluyoruz.

YAZILIM KONUSUNDA İLERLİYORUZ
Yurtdışında yapılan işleri izlediğinizde, ya bunu ya da daha iyisini yaparız diye geçiyor mu içinizden?
Osman Tetik: Tabii ki geçiyor. Bazen daha üst düzey işlere denk geldiğimizde, acaba nasıl yaptılar diye konuşuyoruz. Filmi izlerken hep kamera arkası gibi düşünüyoruz. Bir eşleme yapılacaksa eğper yurt dışındakilerle eş seviyedeyiz. Aynı seviyede ve kalitede işler çıkartıyoruz şu an.

Bilinen tekniklerin üzerine kendi tekniklerinizi adapte ettiğiniz oluyor mu?
Onur Ata:
Robot için konuşursak, mühendisliği tamamen bize ait. Bizim hazırladığımız bir modele, dışarıdan satın aldığınız göz, çene gibi parçaları uyduramazsınız. Parçaları yavaş yavaş düzenleyerek, kendi şartlarımızla üç boyutlu tasarım programlarını öğrendik. Sonra belli bütçelere ulaşınca üç boyutlu yazıcı aldık. Çizdiğimiz mekanik parçaları basarak robota adapte ettik. Sonrasında diğer organik saçlar, kaşlar sakalları dikiyoruz. Sanatsal kısmında da kendimizi geliştirdik. Yazılım kısmında ileriye gidemedik. Bir yerde her işi yapınca robotları programlama konusunda çok ilerleyemedik. Sağ olsun Hatice diye bir arkadaşımız var. Yazılım konusunda da onun desteğini alıyoruz. Hareketli bir ayağımız var. Herkese çok enteresan geliyor. Kısa bir sürede ürettik sonra bayağı bir talep geldi insanlardan.
Osman Tetik: Bunu müşteriye yaptığımız işi anlatırken kullanıyoruz. İnsanlar bazen görmeden yaptığımız işi algılayamıyor, örnek olarak gösteriyoruz.
Resim - 5936_4_l.jpg

ROBOT KADAVRA DA YAPACAĞIZ
Onur Ata: Tıp alanında Türkiye’ye, Türk insanına katkısı olan projelerimiz var. Tıp Fakültelerinde yaşanan kadavra sıkıntılarını biliyoruz. Birçok okulda kadavra görmeden mezun olan insanlar var. Buna odaklandık. Açık kalp ameliyatı yapılabilen, diş dolgusu yapılabilen, animatronik hareketli, insan görünümlü hareketli robotlar, kadavralar ya da insanlar üretip doktor adaylarının daha realistik daha gerçekçi çalışmaları adına projeler ürettik. Kan, damar akışını rahatlıkla görebildiğiniz, ayağı kırılımış, platin takılabilecek, iç organların birebir kopyası olabilecek modeller üzerinde çalışıyoruz. Dışarıdan birçok şehirden bunu hayata geçirmek için geri dönüşler oldu. Yatırımcı olan kurumlar, özel sektörden insanlar fark edip yardımcı olmak istiyor. Elimizdeki projeler bitince bu projemizi de hayata geçireceğiz.

Editör: admin admin
PAYLAŞ
Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0
Önceki Haber REKTÖR GÜNDOĞAN ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERLE BULUŞTU
Sonraki Haber ESOGÜ, TÜRK KÜLTÜRÜNE SAHİP ÇIKIYOR

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

Haber Arşivi

Çok Okunanlar

OTOMOBİLLER KAFA KAFAYA ÇARPIŞTI

1

ÖZEÇOĞLU’DAN DESTEK

2

BUĞRA TAMAM SIRA ONLARDA

3
Reyna Premium