ANA SAYFA > Yazarlar > Gencer Aytüre > Eskişehir Türkiye'ye Örnek Oluyor

Eskişehir Türkiye'ye Örnek Oluyor

GencerAytüre
Sosyal Medya :
27 Eylül 2020, Pazar 10:19

Gerçekten öyle değil mi? Dışarıdan kimle konuşsam burada olan etkinliklerin, çalışmaların bir Anadolu şehrinde hayal bile edilemeyecek şeyler olduğunu duyuyorum. Kültür Sanat dünyasının en çok onure edildiği kentlerin başında gelir Eskişehir. Halkın sadece belediyeleri değil aynı zamanda her yöneticiyi, her kurumu estetiğe, kaliteye, çevreci ve geleceği de düşünerek çalışmaya zorlayan bir bakış açısı var. Bu hayatın geneline yayılmış bir yaşam biçimi haline gelmiş durumda. Eleştirilen konular ülke gerçekleri doğrultusunda elbette var ancak gerek sivil toplum örgütlerinin çalışmalarında gerek medya yapılanmasında gerek yerel ve merkezi yönetimin halka ulaşmasında üslup ve yöntemler önemli bir estetik içeriyor. Bu haftaya bakışta yine Eskişehir'i kendi alanlarında temsil eden insanların yolculuklarına konuk olacağız. Ünleri Eskişehir dışına çıkan güzel insanların buluştuğu Kent Ajandası bu hafta ayrıca kent kültürünü oluşturan en önemli kavramlardan olan sporda Es Es'le ilgili gençler arasında şahit olduğum bir tartışma da yer alacak. Eğitim ile ilgili konuların da yer aldığı ajandamda önemli bir başarı hikayesi ve yabancı dil öğretimi ve öğrenimi konusu ve detayları da kaleme alındı. Zehra Özkara Çobanlı, Yusuf Çotuksöken, Dilek Üstündağ, Ali Lidar ve eğitim detaylarımızla bu haftanın ajandası...

***

Seramiğin Estetiği

Toprağın ateşle dansı diye tanımlanır çoğu zaman seramik sanatı.Tarih öncesinden bugüne uzanan sekiz bin yıllık yolculuğunun getirdiği sağlamlıkla, estetikle, bilgelikle konuk oluyor bugün Zehra Özkara Çobanlı Kent Ajandasında.Bu sanatın duayenlerinden sevgili hocam çalışmalarında seramik sanatının modern halini yansıtıp sanatı işlevsellikle buluşturuyor. Çok değerli üstadı kısaca tanıyacak olursak…
EĞİTİMİ 1981 Lisans, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi,1984 Yüksek Lisans, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1986 Sanatta Yeterlik, Marmara Üniversitesi, 1987 East Sydney Teknik Kolej,1987 Granville Teknik Kolej Koordinatörlüğü, Sydney, 1990’dan beri Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölüm Başkanı olarak görev yapmaktadır. 1998’den bu yana seramik bölümünün gelişimine katkıda bulunmuştur.
KİŞİSEL SERGİLER 2004 Eskişehir Devlet Güzel Sanatlar Galerisi, Eskişehir, 2003Zerdüşt Sanat Galerisi, Ankara, 2002 Green Gallery, Auckland, 2001 Devlet Güzel Sanatlar Galerisi, Eskişehir, 2000 İstanbul Menkul Kıymetler Sanat Galerisi, Ankara, 2000 Green Galeri, Tokyo, 1999 Emlakbank Sanat Galerisi, İstanbul, 1999 İngiliz Kültür Merkezi, Ankara,
YURTİÇİ KARMA SERGİLER 2006 Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Plastik Sanatlar Sergisi, Ankara 2006 “Yollar” Konulu Karma Sergi, Devlet Güzel Sanatlar Galerisi, Eskişehir 2005 Kervansaray Buluşması, Karma Sergi, Battalgazi, Malatya 2005 Grup Sergisi, Bahariye Sanat Galerisi, Kadıköy, İstanbul 2005 “Yollar” Konulu Karma Sergi,Galeri Artist, İstanbul 2005 Dünya Kadınlar Günü 8-K Seramik grup sergisi, Devlet Güzel Sanatlar Galerisi sergileri sadece birçok sergisinden bazılarıdır.
ÖDÜLLERİ 2005 Anadolu Üniversitesi Sanat Ödülü, 2004 Eskişehir Sanat Derneği Eskişehir Seramik Ödülü 2001 Kore Seramik Bienali, Onur Mansiyonu, Kore 1996 57. Devlet Seramik Yarışması Başarı Ödülü 1996 Türk Seramik Derneği, Çanak konulu Seramik Yarışması, Başarı Ödülü 1995 Mino, Seramik Yarışması, Onur Ödülü, Japonya sadece bazılarıdır.

***

Yusuf Çotuksöken Kimdir?

20 Nisan 1947, Eskişehir doğumlu, dilbilimci. Felsefeci Prof. Dr. Betül Çotuksöken’in eşi olan üstat Yılmaz Oğuz adını da kullandı. Pendik Lisesi (1965), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (1970) mezunu. Bitirme tezi: “Kitabu fi Riyazati’l-Hayl.”
İstanbul’da Özel Darüşşafaka Lisesi (1971-77) ve Özel Saint-Joseph Lisesinde (1977-81) edebiyat öğretmenliği, İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda Türkçe okutmanlığı (1981-88), Beykent Üniversitesinde Türk Dili Birimi koordinatörlüğü (1998-2003), Maltepe Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğretim görevliliği, başkanlık ve rektör danışmanlığı (2003-) yaptı.
Deneme ve incelemeleri Cumhuriyet, Güneş gazeteleri ile Gösteri, Günümüzde Kitaplar, Türk Dili, Varlık, Milliyet Sanat, Çağdaş Eleştiri, Journal of Turkish Studies-Türklük Bilgisi Araştırmaları vd. dergilerde yer aldı. Meydan Larousse, Gelişim Hachette, Türkiye 1923 / 1973, Türk Dili ve Edebiyatı vb. ansiklopedilere madde yazarlığı yaptı. Ayrıca yabancılara Türkçe öğretme, Türkçe ve edebiyat öğretim yöntemleri konularında program geliştirme ve uygulama çalışmaları yaptı. Türkçe sözlükler ile yazım kılavuzlarının hazırlanış sürecinde karşılaşılan sorunları çözüm önerileriyle birlikte ele alıp inceledi. Bilim terimlerinin Türkçeleştirilmesi konusundaki çalışmalara da katkıda bulundu. Yayımladığı sözlüklerle Türkçenin sözvarlığının zenginliğini ortaya koymaya çalıştı. Türkçenin yazılı ve sözlü kullanımı sürecinde, söyleyiş, yazım, tümce kuruluşları, mantıksal sıradüzeni izleme vb. konularda yapılan çeşitli yanlışlara, yabancı sözcüklerin yoğun akını karşısında takınılması gereken tutumlara ilişkin uyarıcı yazılar yazdı. Nasrettin Hoca Fıkraları (1996) adlı kitabıyla Truva Folklor Derneği Halkbilim Ödülünü aldı. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Memo Larousse, Thema Larousse’ta Türk edebiyatı sorumlusu, Axis 2000’de Türk edebiyatı sorumlusu, Arkadaş Büyük Türkçe Sözlük’te yazarlar kurulu üyesi olarak görev aldı. Türk Dil Kurumu (1978-1983), Dil Derneği, Çocuk ve İlkgençlik Edebiyatı Araştırmacıları Derneği (ÇİKEDAD) üyesidir.
ESERLERİ:
SADELEŞTİRME: Türkçülüğün Esasları (Ziya Gökâlp’ten, Mahir Ünlü ile, 1975), Türkleşmek, İslâmlaşmak, Çağdaşlaşmak ve Doğru Yol (Ziya Gökâlp’ten, 1976), Türk Töresi (Ziya Gökâlp’ten, 1977), Türk Uygarlığı Tarihi (1991), Samipaşazade Sezai’den: Sergüzeşt (1996).
ARAŞTIRMA: Atasözlerimiz (1979), Türkçe’de Ekler-Kökler-Gövdeler (1980), Deyimlerimiz (1988), Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili (2 cilt, 2001-2004).
ANTOLOJİ-DERLEME: Atatürk Antolojisi (1980), Atatürk’ten Seçme Düşünceler (1994), Nasrettin Hoca Fıkraları (1996), Atatürk Diyor ki (2003), Anadolu ve Dünya Bilgesi Nasrettin Hoca ve Fıkraları (2003), Bektaşi Fıkraları (2004), Atatürk Şiirleri Antolojisi (2004).
DENEME-ELEŞTİRİ: Denemenin Kıyılarında (1992), Felsefi Söylem Nedir (1994), Bir Dilcinin Günlüğünden / Okul Sözlüğü’nün Eleştirisi (1996), Türkçe Üzerine I: Denemeler ve Eleştiriler (2002), Bektaşi Fıkraları (2004).
Ayrıca degerli hocamın ders kitapları da vardır. Kendisine ve ailesine Eskişehir'den sevgiler, selamlar gönderiyorum.

***
Yabancı Dil Öğrenme Sorunu

Yabancı dilin gerekli olduğu alanlara bakalım: ticaret ,sanat, eğitim ,turizm, hukuk, spor... Saymakla bitmeyen bu liste sizin de içinde olduğunuz koşullarda yabancı dil ihtiyacınızı açığa çıkarıyordu kesinlikle. Mesleki İngilizce ile genel ingilizce olarak ikiye ayrılan bu geniş yelpaze aslında her birey için farklı yaklaşımlar gerektirir. Bireyin kendi diliyle olan kullanım ve hakimiyet dozu nedir, kişi kitap okuma alışkanlığını sahip ki, kendi hayatında konuşkan biri mi, mesleğini nasıl seçmiş (isteyerek mi zorunluluk mu), Üniversite sürecinden önce yabancı dile maruz kalma süresi nasıl programlanmış, internet kullanımını doğru mu, çevresinde yabancı dile hakim kişiler var mı...Ders aldığı öğretmen için de bunlar önemli. Çünkü kendini geliştirmeyen fonetik çalışmalara ve kurallara hakim olmayan, internet kullanımı ve günlük hayatında yabancı dili doğru kullanım ve geliştirme girişimi zayıf olan öğretmen de ogrenci üzerinde önemli bir etkiye sahip. Kendi hayatında, kendi dilinde okumayan ve dil öğrenme ve öğretmenin bir kültür işi olduğunu çeşitli sebeplerle kavrayamamış öğretmen de bu silsileye bir halka olarak nesillerce süren hataya katkı sağlar. Üniversite süresinde yurt iyisi deneyimi mecburiyeti olması gereken öğretmen yetiştirilmesinde artık gelişen internet ve kaynak teminiyle zengin formüller keşfediliyor ve telaffuz konusu da düzeliyor. Şahit olduğum konuların başında yurt dışında bulunmuş ya da alternatif doğru kullanmış öğrencinin öğretmeninden daha doğru adımlarla ilerlediği. Bu da uzun süreli eğitim almadan kısa yoldan öğretmenlik sürecine başlayan ve başlatan sistemin de hatası oluyor maalesef. Eğitimde en önemli iki madde olan hazırbulunuşluk ve farkındalık, kompozisyonun doğru tamamlanmasıyla harekete geçmiş ve dil öğreniminde ve öğretiminde estetigi ilk sıraya koyanların sayesinde başarıya varılmış olacaktır. Her branşta, her sektörde olduğu gibi bilimsel olmayan çalışmalar işin dilbilimsel tarafında da verimli olamamaktadır. Dil öğrenmek onu yaşamakla gerçekleşmezse nasıl kullanılabilir? Sadece teorik açıdan bakılan yapısal sistemde fark yaratan öğretmen, okul ve sistemler artık başarıyı kolayca getirmektedir. İngiltere'de yaşamış birisi olarak " dili yaşamak ve yaşatmak " mottosuyla yürümenin çok verimli olacağını düşünüyorum.

***

Öykü Köşesi

İÇİM BEN VE O Ayrılmak istiyormuş, dedim Zırva bu, dedi Sevmiyormuş, hiç sevmemiş, dedim İnanma, dedi Bu sefer çok kararlı, dedim O zaman pişman et onu, dedi Pişman olur özler mi? dedim Özlemek de neymiş, asla unutmaz! dedi Unutmaz ha! Öyleyse acele etmeli, dedim Çabuk ol, karar ver. Ya onsuz hayat ya sonsuzluk, dedi Onsuz hayat yok ki! Görsün bakalım! dedim Görsün bakalım! dedi Sus artık içim! dedim Sustuk – ben ve içim. 
Dilek Üstündağ

***

Eskişehirli Öğrenciye Hong Kong'tan Burs

Atilla Kaan Erişir, Hong Kong Üniversitesi'nde hayallerini gerçekleştirmek üzere tam burs aldı.
Hong Kong Üniversitesi (HKU), gelişmekte olan ülkelerdeki yetenekli öğrencilerin HKU'da hayallerinin peşinden gitmelerini desteklemek üzere 2019/2020 akademik yılı için HKU Geleceğin Liderleri için Burs programını oluşturdu. Başvurular; Gana, Madagaskar, Nepal, Nijerya ve Türkiye'deki öğrencilerden alındı. Pandemi nedeniyle dersler çevrimiçi olarak yapılsa da öğrenciler sanal derslere katılarak HKU'da yeni bir sayfa açtı.
Türk öğrenci Atilla Kaan Erişir, Fen Fakültesinde eğitim almak üzere HKU'ya kabul edildi. Görme engelli arkadaşından ilham alan Atilla, üniversite tarafından düzenlenen ve lise öğrencilerinin bir araya gelerek küresel sorunlara çözümler ürettiği ve bunları ticari ürünler olarak hakemlere sunduğu ulusal bir sempozyum olan 2019 Uluslararası STEM Eğitimi Sempozyumunda Yenilikçilik Ödülünü kazandı..
HKU'ya giren Atilla, şu anda tedavisi mümkün olmayan felç gibi hastalıklar için yenilikçi tedaviler bulmak üzere moleküler biyoloji ve biyoteknoloji alanında araştırmalar yapma hayalini gerçekleştirmek istiyor. Atilla'ya ve hocası değerli hocam Ahmet Altıntaşı ile emeği geçen herkese Eskişehir adına tebrik ve teşekkürlerimi sunuyorum.

***

Haftanın Kitabı

Eskişehir'in ve Türkiye'nin en çok okunan yazarlarından olan sevgili Ali Lidar'ın 'Edebiyatın Tesirli Parçaları' isimli kitabını önermek istiyorum. Yiten çoğu duygunun adresine ıslık çalan, gençlerle genç, çocukla çocuk olmanın şiirini hiç kaybetmeyen güzel insana ve öğrencilerine sevgi ve selamlarımı gönderiyorum...

***

Es Es Satılmamalı

"Kültür" dendiğinde kentlerin ruhunu oluşturan kimlikleri akla gelir. Eskişehir de tüm dünyada bu ruhla hayranlık uyandıran bir kimlik. Nesillerce süren efsanenin sebebi sadece sonuç olarak başarı değil önemli bir dirençle vazgeçilmez hale gelen dostluğun sembolü olmuştur. Geçen gün Kızılcıklı'da yürürken gençlerin sohbetine şahitlik ettim. Gençlerin bazıları Birileri bizim takımı alsa da Manchester gibi Liverpool gibi olsak derken diğer taraftan kesinlikle olmaz diyen arkadaşlarının tartışmasına bence de satılmasın diyerek katıldım ama oluşan konjonktürde bahis ve reklam ile ilerleyen yeni sistemde kim bilir belki ciddi ciddi düşünenler de olabilir bu konuyu. Bence akademik bir ruhla eskisi gibi üniversite ayağı olan sportmenlik çerçevesinde bir sanata dönüşen Es Es marşları ve başarıları hayal edilmeli yeniden.


PAYLAŞ

Yazara Ait Diğer Makaleler


SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

Haber Arşivi