ANA SAYFA > Yazarlar > Şeyma Aydın > Tüketicinin temel hakları nelerdir?

Tüketicinin temel hakları nelerdir?

ŞeymaAydın
Sosyal Medya :
02 Nisan 2021, Cuma 09:42

Günlük hayatta yaptığımız alışverişlerin hepsinde tüketici olarak yer alıyoruz. Bu sebeple herkesin bilmesi gereken temel tüketici haklarından bahsetmek istiyorum bu hafta. Bir çikolatadan tutun pahalı bir otomobile kadar abonelik sözleşmeleriniz de dahil ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden kişi ve kurumlardan satın aldığınız her şey ister sıfır ister ikinci el olsun Tüketici Hukuku'na tabidir.

AYIPLI MAL VEYA AYIPLI HİZMET NEDİR? AYIP DURUMUNDA NE YAPILIR?
Tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan; ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar ayıplı olarak kabul edilir.
Sözleşmede belirlenen süre içinde başlamaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmet ayıplıdır.
Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici; Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme, Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme, İmkân varsa satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme, seçimlik haklarından birini kullanabilir. Hukuken şartlar uygunsa üretici ve ithalatçı ayıptan birlikte sorumludur. Ayıplı hizmette ise tüketici, hizmetin yeniden görülmesi, hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, ayıp oranında bedelden indirim veya sözleşmeden dönme haklarından birini sağlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir.
Satıcı/hizmet veren, tüketicinin tercih ettiği talebi yerine getirmekle yükümlü olduğu gibi tüm masraftan da sorumludur.

SÜRELERE DİKKAT EDİN
Ayıp ortaya çıktığından itibaren uygun bir süre içerisinde satıcıya bildirmeniz gerekmektedir. Alıcı ve satıcı tacir ise bu süre duruma göre 2 veya 8 gündür.
Malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren bazı durumlarda iki, bazı durumlarda ise beş yıllık zamanaşımına tabidir.İkinci el alışlarda ise süreler değişmektedir. Mağdur olmamak adına profesyonel hukuki yardım almanız önerilir.Ayrıca ayıp mal veya hizmet sonucu mağduriyetiniz oluşmuş ise Türk Borçlar Kanunu uyarınca tazminat hakkınızın bulunduğunu, tüketici uyuşmazlıklarının birçoğunun artık zorunlu arabuluculuğa tabi olduğunu da hatırlatalım.
Değerli görüş, soru ve önerilerinizi dilerseniz "avukat@seymaaydin.av.tr" mail adresime gönderebilirsiniz..


PAYLAŞ

Yazara Ait Diğer Makaleler


SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

Haber Arşivi

Reyna Premium