TCDD, 7 Ağustos 2025’te 40 lokomotif alımı için ihale ilan etmiş, ancak yerlilik şartı içermemesi ve bazı maddelerin belirli yabancı üreticileri işaret ettiği iddialarıyla kamuoyunda tepki toplamıştı. Yoğun eleştiriler üzerine ihale, “dokümanda güncelleme ihtiyacı” gerekçesiyle iptal edilmişti. Fakat 11 Eylül 2025’te TCDD, 35 lokomotif için yeni bir ihale ilan etti. Yeni ihalede de asgari yerli katkı veya Sanayi İşbirliği Programı (SİP) şartı bulunmazken, tartışmalı teknik maddeler korundu.

Arslan, TÜRASAŞ’ın Eskişehir’de TSI sertifikalı E5000 elektrikli lokomotif ürettiğini ve kritik alt sistemlerin tamamının yerli üretimle temin edilebildiğini hatırlattı. Ayrıca, yeni şartnamede “ayda en az 3 lokomotif üretim kapasitesi” ve “en az 1000 adet dizel motor üretmiş olma” gibi kriterlerin fiilen yalnızca birkaç yabancı üreticiyi işaret ettiğini vurguladı.

Candemir'den ortak mücadele çağrısı: “Asırlık Birlik, Sonsuz Kardeşlik” programı Eskişehir’de gerçekleşecek
Candemir'den ortak mücadele çağrısı: “Asırlık Birlik, Sonsuz Kardeşlik” programı Eskişehir’de gerçekleşecek
İçeriği Görüntüle

CHP’li Arslan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na yönelttiği önergede, ihalenin iptal gerekçesi, yeni ihalede neden yerlilik şartı konulmadığı, teknik maddelerin dayanağı ve olası ekonomik etkileri sordu.

Arslan, yaptığı açıklamada, “Türkiye’nin tek lokomotif üreticisi TÜRASAŞ kritik bileşenleri yerli üretebilecek kapasitedeyken bu ihale milli sanayimize ağır darbe olur. İktidarın ‘yerlilik ve millilik’ söylemiyle çelişen bu uygulama derhal iptal edilmeli” dedi.

Kaynak: Bülten