Eskişehir’de park halindeki araç mahalle sakinlerini rahatsız ediyor
Eskişehir’de park halindeki araç mahalle sakinlerini rahatsız ediyor
İçeriği Görüntüle

Eğitim-Bir-Sen Eskişehir 1 Nolu Şube Başkanı İbrahim Akar yaptığı açıklamada, "Araştırmamız, zorunlu eğitim sistemine dair sahadaki gerçek deneyimleri ve beklentileri bütüncül biçimde yansıtan ilk çalışmalardan biri. Bu çalışmayla eğitimin yalnızca süresel değil, yapısal olarak da yeniden değerlendirilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır" ifadelerini kullandı.

“12 yıllık eğitim uzun” görüşü hâkim
Akar, “Araştırmanın öne çıkan bulgularından biri, 12 yıllık zorunlu eğitim süresinin uzun bulunduğu yönündeki yaygın kanaat oldu. Katılımcıların büyük bölümü sürenin kısaltılması gerektiğini belirtti. Öğretmenlerin yüzde 93,8’i, yöneticilerin yüzde 97,1’i, öğrencilerin yüzde 78,5’i ve velilerin yüzde 78,8’i mevcut sistemin yeniden düzenlenmesini istiyor. Eğitimin süresinin uzatılmasını savunanların oranı ise tüm gruplarda yüzde 2’nin altında kaldı” dedi.
İş dünyasıyla uyum eleştirisi
Katılımcıların çoğunun, zorunlu eğitim süresinin iş dünyasının beklentilerine yanıt vermediğini ve gençlerin iş hayatına atılmasını geciktirdiğini düşündüğünü belirten Akar, “Zorunlu eğitim süresi, toplum ve iş hayatının beklentilerine uygun değil diyenlerin oranı öğretmenlerde yüzde 75,2, yöneticilerde yüzde 82,8, velilerde ise yüzde 58,9 oldu. Ara eleman bulma zorluğunun da bu sistemden kaynaklandığı yönünde güçlü bir görüş birliği var” şeklinde konuştu.

Okul terki dikkat çekiyor
Araştırmada zorunlu eğitimin uzunluğunun okul terki riskini artırdığına da dikkat çeken Akar, “Bu görüşe katılan öğretmen oranı yüzde 70, yöneticilerde yüzde 78,9, öğrencilerde yüzde 67,2, velilerde ise yüzde 52,6 olarak ölçüldü. Ayrıca katılımcıların çoğu, öğrencilerin meslek seçimine yeterince yönlendirilmediğini belirtti” dedi.

Lise son sınıf yeniden şekillenmeli
Katılımcıların büyük bir bölümünün, lise son sınıfın mevcut haliyle işlevini yitirdiğini düşündüğünü kaydeden Akar, “Öğretmenlerin yüzde 83,6’sı, yöneticilerin yüzde 84,7’si, öğrencilerin yüzde 75,9’u, velilerin ise yüzde 47,3’ü son sınıfın okula devam açısından gereksiz olduğunu ifade etti. Lise son yılın üniversite hazırlık veya kariyer planlama yılına dönüştürülmesi gerektiği görüşü ise yüzde 90’ların üzerinde destek buldu” ifadelerini kullandı.
Esnek ve modüler model talebi
En çok desteklenen lise modellerinin “3+1” (3 yıl zorunlu + 1 yıl isteğe bağlı) ve “2+2” (2 yıl zorunlu + 2 yıl isteğe bağlı) olduğunu belirten Akar, “2+2 modelini destekleyen öğretmen oranı yüzde 34,5; 3+1 modelini destekleyen öğrenciler ise yüzde 31,4 oranında bu yapıyı tercih etti. 4 yıllık zorunlu model ise çok düşük oranda destek gördü” şeklinde konuştu.

Yeni bir yol haritası şart
Akar, araştırma bulgularının yalnızca süresel değil, içerik ve yapı açısından da zorunlu eğitim sisteminin yeniden ele alınması gerektiğini ortaya koyduğunu belirterek açıklamasını şu sözlerle sonlandırdı: “Zorunlu eğitim süresi, toplumun beklentileri ve hayatın gerçekleriyle uyumlu hale getirilmelidir. Esnek ve modüler yapıya sahip ortaöğretim modelleri üzerine çalışmalar yapılmalı, mesleki yönlendirme ortaokuldan itibaren sistematik hale getirilmelidir. Araştırmamızın, zorunlu eğitim sisteminin yeniden yapılandırılması sürecine katkı sunmasını temenni ediyoruz.”

Muhabir: İlksen Akkan