“21.05.2025 tarihli ve 2025/05 sayılı UKOME toplantısının 9. maddesinde, Eskişehir Şoförler Odası’nın talebi üzerine, ilçe taksi renk değişikliği konusu gündeme alınmıştı. Eskişehir Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Muhammed Ahmetcan Günay konuyla ilgili yaptığı açıklamada ağır eleştirilerde bulundu.
Ciddi bir itirazımız var!
Konuyu gündemde alt komisyona sevk ettiklerini belirten Başkan Günay, "İlçe oda başkanlarımız da burada. Bu konuyla ilgili siz değerli basın mensuplarının huzurunda bir açıklama yapmamız gereklidir; zira bu konuda ciddi bir itirazımız bulunmaktadır. Söz konusu talep, ilçe şoför odaları ve ilgili esnaf odalarıyla herhangi bir mutabakat ya da uzlaşma sağlanmadan gündeme getirilmiştir. Bu durum, oda başkanları arasında huzursuzluk yaratmakta; esnafımız arasında ise hem maddi hem manevi sıkıntılara yol açabilecek niteliktedir" dedi.
Bu konuda taraf olmam!
UKOME temsilcisi olarak hiçbir konuda taraf olmadığını bu konuda da taraf olmasının söz konusu olmayacağının altını çizen Günay, "İlçe şoför odası başkanları arasında ortak bir uzlaşı sağlanmadığı sürece bu tür taleplerin desteklenmesi, görev anlayışım gereği mümkün değildir. Odalar arasında bir anlaşma sağlandığında ise bizler de, önceliğimiz esnaf olmak üzere, UKOME’de gereğini yaparız" diye konuştu.
Ağır, siyasi zemin oluşturma çabasında!
Bu süreçte, Eskişehir Şoförler Odası Başkanı Kadir Ağır’ın yaklaşımının, siyasi bir zemin oluşturma çabası olduğunu da söyleyen Günay, " Kadir Ağır'ın bu tutumunu kamuoyuna şirin görünme gayreti olarak değerlendiriyoruz. Soruyoruz. Bu talep neden bugüne kadar gündeme getirilmemiştir? Sayın Kadir Ağır, benden önce UKOME temsilcisiydi. Ancak hiçbir UKOME toplantısında kendisini göremedik. Yalnızca genel sekreteri ya da başkan vekili katılıyordu. O dönemde neden böyle bir girişimde bulunulmamıştır? Yaklaşan oda seçimleri göz önünde bulundurulduğunda, kendi seçim çalışmasını yürütürken diğer ilçe oda başkanlarını ve esnafları karşı karşıya getirmesi, kabul edilemez bir tutumdur. Bu talep, maddi ve manevi yönleri düşünülmeden hazırlanmış; tamamen menfi, yani olumsuz nitelikte bir taleptir. Hatta bu konunun onay görmemesi durumunda, şahsım adına esnafa yanlış bilgilendirme yapılması da yine menfi ve çıkar odaklı bir yaklaşımın kanıtıdır. Korsan taşımacılıkla mücadele kapsamında ise önemli bir gelişmeyi kamuoyuyla paylaşmak isteriz" diye ifade etti.
Ağır yaptırımlar söz konusu!
Günay, daha sonra, "Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Yiğiner'in desteği ve katılımıyla, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunulan Karayolları Trafik Kanunu’nda değişiklik yapılmasına dair kanun teklifi kapsamında, ek 2-3/a maddesiyle korsan araç sürücülerinin sürücü belgelerine 30 gün süreyle el konulması öngörülmektedir. Ayrıca bu suç için uygulanacak idari para cezası da 100.000 TL olarak güncellenecektir. Bu tasarının en kısa sürede yasalaşmasını ve yürürlüğe girmesini bekliyoruz. Yasal uygulama yürürlüğe girdiğinde, korsan taşımacılık yapanlar çok daha ağır yaptırımlarla karşı karşıya kalacaklardır. Böylece hem yasal çalışan esnafımız korunacak hem de yolcu güvenliği açısından önemli bir adım atılmış olacaktır" şeklinde konuştu.
90'dan bu yana taksiler aynı!
90’lı yıllardan bu yana taksi araçları sarı renkte ve T plaka serisiyle hizmet verdiğini de belirten Başkan Günay, "Sayın Kadir Ağır’ın iddiasına göre bazı ilçe taksileri, örneğin Sarıcakaya ve Mihalgazi’den gelen araçlar, şehir içinde taşımacılık yapmaktadır. Bu yüzden ilçe taksilerin renginin turkuaz olmasını talep etmektedir. Bu konuyu emniyet birimimiz ve belediyemizle de görüştük. Şu an alt komisyonda değerlendiriliyor. Alt komisyon, şoför odalarının katılımını talep etti. Ben de ilçe başkanlarının katılımını istedim. Ancak ilçelerdeki taksilerin renginin turkuaz olması, korsan taşımacılığı engellemek için yeterli değildir. Sivrihisar, Çifteler ve İnönü oda başkanlarımız burada. Bu üç ilçe aynı zamanda turizm bölgesidir. Sivrihisar’da “Gönül Dağı” gibi çekim alanları, Çifteler’de Sakaryabaşı ve havuzlar, İnönü’de çeşitli turistik cazibe merkezleri bulunmaktadır. Bu bölgelerde sarı taksinin turkuaza dönmesi, turizm açısından esnafı zor duruma sokacak; vatandaşın bu araçlara olan güvenini ve tercih etme oranını azaltacaktır" diye belirtti.
Eskişehir ile ilçelerin kazançları aynı değil!
Eskişehir’deki ticari taksilerin kazançları ile ilçe taksilerin kazançları bir olmadığının altını çizen Günay, "Üstelik birçok ilçede taksiler aktif olarak çalışmamakta; evin önünde beklemektedir. Bu araçlar babadan, dededen kalmıştır; sahipleri sadece koruma amaçlı elinde tutmaktadır. Bu nedenle ilçe başkanlarımızla birlikte bu konuda UKOME’de şerh koyacağız. Gerekirse yargı yoluna da başvuracağız. Renk değişikliği yerine, farklı çözümler öneriyoruz: plaka serisi değişimi, kuşak, damalı işaret, logo gibi alternatiflerle ayırt edici yöntemler geliştirilebilir" diye söyledi.
Kadir Ağır'a sert eleştiriler!
Kadir Ağır, gerçekten korsanla mücadele etmek istiyorsa; sahada olacak diyen Başkan Günay, son olarak şunları söyledi, "Kadir Ağır, esnafın yanında olacak, korsan aracı tespit edecek, 112’ye bildirecek, emniyete yazılı başvuruda bulunacak ve sorumluluğu üstlenecektir. Taksi araç yaş sınırıyla ilgili olarak da değişiklik yapılmıştır. Daha önce sekiz yaş olan araç kullanım süresi, UKOME kararıyla on yıla çıkarılmıştır. Ekonomik şartlar göz önünde bulundurularak bu değişiklik kabul edilmiştir. Ancak on yaşını geçen araçlar yine de trafiğe çıkamayacaktır. Kadir Ağır’a yönelik tepkimizin asıl nedeni, bu talebi bizlere danışmadan gündeme getirmesidir. Kendisine bu konuda ziyaret gerçekleştirdik ve sorduk: "Neden böyle bir talepte bulunuyorsunuz?" O da gerekçe olarak korsanla mücadeleyi gösterdi. Ancak genel başkanımız Sayın Mehmet Yener’in TBMM’ye sunduğu yasa tasarısı yasalaştığında zaten korsan taşımacılık ciddi şekilde engellenecektir. Kadir Ağır, ilçelerden gelen bazı araçların korsan taşımacılık yaptığını söylüyor. Ancak ben şahsen böyle bir duruma şahit olmadım. Zaten bu konu doğrudan benim sektörümle ilgili değil; ancak UKOME temsilcisi olarak bu kişileri de temsil ettiğim için talepleri bize ulaştırırlarsa gereken takibi yaparız. Fakat Kadir Ağır kendi başına kararlar alıp UKOME’ye başvuruyor. Sonra bu başvurular gündemimize geliyor ama biz hiçbir şeyden haberimiz olmuyor.