Bir havacılık motorunun ilk çalıştırılma anından kapatılmasına kadar, motorun yönetimini sürdüren donanım olan Tam Yetkili Dijital Elektronik Kontrol Sistemi (FADEC), Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından başlatılan ve çıktısı olarak hedeflenen TEI-PD170 motorunun seri üretime geçtiği Operatif İHA Motoru Geliştirme Projesi kapsamında TEI ve Karel mühendisleri tarafından geliştirildi. Hâlihazırda TEI-PD170 motorlarında kullanılan FADEC’lerin seri tedarikinin devamını sağlayacak bu sözleşme ile üretilecek FADEC’ler, TEI’nin diğer pistonlu dizel motorlarında da kullanılabilecek.
IDEF 2021’in ikinci gününde, TEI standında gerçekleşen imza törenine TEI Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Mahmut F. Akşit, TEI Programlar Direktörü Ahmet Kain, Karel Teknik Murahhas Üye Yaman Tunaoğlu ve Karel Savunma Sanayi Çözümleri Direktörü Senih Başol’un yanı sıra iki şirketin üst düzey yöneticileri katıldı.
Yüzde 95’in üzerinde yerlilik oranına sahip TEI-PD170 motoru, TUSAŞ’ın ANKA ve AKSUNGUR ile BAYKAR’ın AKINCI platformlarına güç veriyor. TEI-PD170 motoru baz alınarak geliştirilen TEI-PD180ST ve TEI-PD222ST motorlarının seri üretim aşaması için çalışmalar hızla devam ediyor.
GE İLE DE ANLAŞILDI
GE Marine ve TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş. (TEI), bugün IDEF’21 fuarında GE’nin LM2500 ve LM500 gaz türbinlerinin üretimi, montajı ve onarımı ile ilgili işbirliği fırsatlarını ele aldıkları bir mutabakat mektubu (MOU) imzaladı. Faruk Akşit, “Bu işbirliği bu tür havacılık türevi gaz türbinlerinin tasarımı, parça ve modül üretimi, montajı ve testinde yerlileştirme imkanlarını mümkün kılacak ve ekosistemdeki diğer şirketlerin ve yerel kaynakların kapasitesinden yararlanmak için yeni kapılar açacaktır” dedi.
2Eylül