Tüketiciyi Bilgilendirme ve Bilinçlendirme Derneği Başkanı Sülahi Özalp, internet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin haklarına ve cayma hakkı konusuna dikkat çekti. Özalp, 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 48. Maddesinde mesafeli sözleşmenin tanımının açıkça yer aldığını belirterek, “İnternet üzerinden almış olduğumuz mal ve hizmetler mesafeli satış sözleşmeleri kapsamına girer. Bu nedenle alışverişlerde mutlaka güvenilir ve kurumsal satış siteleri tercih edilmeli, fatura, garanti belgesi ve kullanma kılavuzu mutlaka alınmalıdır” dedi.

14 gün içinde cayma hakkı

Eskişehir'de sıcaklıklar düşüyor: Rüzgar etkisini artıracak
Eskişehir'de sıcaklıklar düşüyor: Rüzgar etkisini artıracak
İçeriği Görüntüle

Kanuna göre tüketicilerin mesafeli alışverişlerde hiçbir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeksizin 14 gün içinde cayma hakkı olduğunu hatırlatan Özalp, “Cayma hakkı süresi, hizmet sözleşmelerinde sözleşmenin kurulduğu gün; mal tesliminde ise tüketicinin veya belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak bu süre dolmadan da cayma hakkı kullanılabilir” diye konuştu.
Özalp, satıcı veya sağlayıcının cayma hakkı konusunda tüketiciyi bilgilendirmekle yükümlü olduğunu, bilgilendirme yapılmazsa cayma hakkı süresinin 1 yıla kadar uzayabileceğini vurguladı.

Ön bilgilendirme zorunluluğu

Mesafeli sözleşmelerde satıcı veya sağlayıcının, tüketiciyi siparişi onaylamadan önce anlaşılır bir dille yazılı veya kalıcı veri saklayıcıyla bilgilendirmesi gerektiğini belirten Özalp, “Tüketicinin bilgilendirildiğini ispat yükü satıcıya aittir” dedi.

Cayma hakkının istisnaları

Özalp, bazı durumlarda cayma hakkının kullanılamayacağını da hatırlatarak şu örnekleri verdi: “Tüketicinin talebi doğrultusunda hazırlanan ürünler, çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek mallar, sağlık ve hijyen açısından iadesi uygun olmayan ürünler, teslimden sonra karışan ve ayrıştırılması mümkün olmayan mallar, ambalajı açılmış dijital içerik, kitap ve bilgisayar sarf malzemeleri, gazete ve dergi gibi süreli yayınlar, belirli tarihte yapılması gereken konaklama, araç kiralama, eğlence hizmetleri, elektronik ortamda anında sunulan hizmetler, cayma süresi dolmadan tüketici onayıyla ifasına başlanan hizmetler.”
Özalp, internet alışverişlerinde dikkatli olunması gerektiğini belirterek, “Tüketiciler, haklarını bilerek ve güvenilir firmalardan alışveriş yaparak mağduriyetlerini önleyebilir” dedi.

Muhabir: Esra Kahya