Doğrudan Satış Yönetmeliği’ne göre, doğrudan satıcı; tüketiciye mal veya hizmetleri tanıtarak satışını yapan veya doğrudan satış şirketinden mal ya da hizmet alınmasına aracı olan gerçek ya da tüzel kişiyi ifade ediyor.
Özçelik, mal teslimine konu doğrudan satışlarda, ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tüketicilerin 30 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden cayma hakkına sahip olduğunu söyledi. Cayma bildirimi, malın doğrudan satıcı veya doğrudan satış şirketine ulaştığı tarihten itibaren 30 gün içinde yapılmalı ve tüketiciye teslim masrafları dahil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeler iade ediliyor.
Cayma hakkının süresi, hizmet ifasında satış tarihinden, mal tesliminde ise malın tüketici tarafından teslim alındığı tarihten itibaren başlıyor. Ancak tüketici, satış tarihinden mal teslimine kadar geçen sürede de cayma hakkını kullanabiliyor.
Mensur Özçelik, cayma hakkının istisnalarına da dikkat çekti. Buna göre, tüketicinin kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallar, çabuk bozulan ürünler, sağlık ve hijyen açısından iadesi uygun olmayan açılmış ambalajlı ürünler, bilgisayar sarf malzemeleri, gazete ve dergi gibi süreli yayınlar ile elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler gibi bazı ürün ve hizmetlerde cayma hakkı kullanılamıyor.
Özçelik, ayrıca, tüketicinin onayı ile cayma süresi sona ermeden ifasına başlanan hizmetler ve satıcı tarafından kurulum veya montaj yapılması gereken ürünlerde de cayma hakkının sınırlı olduğunu vurguladı.
TÜKDES yetkilisi, tüketicilerin haklarını bilinçli şekilde kullanmaları ve cayma hakkı süreleri ile istisnalarını iyi takip etmeleri gerektiğini belirtti.