Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu’nun söz konusu açıklamanın gerçeği yansıtmadığını duyurmasının ardından, Gıda Perakendecileri Derneği (GDP) de zincir marketlerin pazar günü kapatılması konusunda herhangi bir görüş birliği bulunmadığını açıkladı.
GDP: Görüş birliği yok
GDP tarafından yapılan yazılı açıklamada, ulusal zincir marketlere ait 47 bin satış noktasını ve sektörde istihdam edilen 465 bin çalışanı temsil ettikleri vurgulanarak, pazar günü kapatma konusunda sektör adına alınmış ortak bir karar bulunmadığı ifade edildi. Açıklamada, bu yönde çıkan haberlerin kamuoyunu yanılttığı belirtildi.
“İstihdam ve kayıtlı ekonomi zarar görür”
GDP açıklamasında, organize perakendenin yüzde 90’ından fazlasını temsil eden Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu’nun da benzer yönde görüş bildirdiği hatırlatılarak, haftanın bir günü zorunlu kapanmanın hem istihdam hem de kayıtlı ekonomi açısından ciddi riskler taşıdığı vurgulandı.
Yaklaşık 5 bin satış noktasıyla tüm sektörü temsil etmekten uzak olduğu belirtilen TPF’nin, sektörün tamamı adına açıklama yapmasının yanlış olduğu ifade edilirken, pazar günü kapanmanın ekonomide onarılması güç yaralar açabileceği kaydedildi.
“Mağazalar 7 gün çalışacak şekilde kurulu”
Açıklamada, mevcut perakende sisteminin haftanın 7 günü faaliyet gösterecek şekilde planlandığı, çalışan sayılarının da buna göre belirlendiği hatırlatıldı. Haftada bir gün kapanmanın daha az istihdam ve küçülme anlamına geleceği vurgulandı.
Bu durumun yalnızca perakende sektörünü değil; üretim, lojistik ve tedarik zinciri başta olmak üzere birçok alanı olumsuz etkileyeceği belirtildi. Haftada bir gün kapanmanın yalnızca mağaza istihdamında yüzde 14 civarında kayba yol açabileceği, toplam istihdam kaybının ise çok daha yüksek olabileceği ifade edildi.
“Tedarik zinciri ve enflasyon riski”
Özellikle hızlı tüketim ürünlerinde tedarik zincirinin aksamasının ürün kayıplarını artıracağına dikkat çekilen açıklamada, bunun üreticiler, tüketiciler ve enflasyon üzerinde olumsuz etkiler yaratabileceği belirtildi.
“Dijitalleşme gerçeği görmezden gelinemez”
GDP açıklamasında, alışveriş günlerinin kısıtlanmasının tüketici mağduriyetine yol açacağı savunuldu. Tüketicinin daha uygun fiyatlara, farklı alternatif ve ürün çeşitliliğine erişim hakkının kısıtlanacağı ifade edildi.
Ayrıca günümüzde online alışverişin haftanın 7 günü, günün 24 saati yapılabildiğine dikkat çekilerek, fiziksel mağazalar için getirilecek bir kısıtlamanın özellikle alım gücü düşük kesimleri daha da zorlayacağı vurgulandı.
Perakende sektöründe pazar günü kapanma tartışmasının, önümüzdeki günlerde de kamuoyunda ve ekonomi çevrelerinde gündemde kalması bekleniyor.




