DENETİMLER SÜRÜYOR
Denetimlerin kapsamına dair bilgi veren Karakoç, “Bu denetimleri üç ana başlık altında toplayabiliriz. Her zaman yapılan yerel denetimler; belge düzeni, vergi levhası ve iş yerinin mevcut durumu ile ilgili. Zaten mükelleflerimizin alışık olduğu bir denetim şekli. Meslektaşlarımızı da, mükellefleri bu konularda uyarmaları için bilgilendiriyoruz” dedi.
CEZALAR AĞIR OLABİLİR
Sektörel denetimlerin sıklaştığını belirten Karakoç, özellikle KDV oranları konusunda dikkatli olunması gerektiğini vurgulayarak, “En çok dikkat edilen konulardan biri KDV oranları. Özellikle ekmek fırınları veya hem fırın hem de kafe hizmeti veren işletmelerde KDV oranı farklılıkları denetleniyor. Örneğin, ekmekte KDV oranı düşükken, aynı mekânda yeme içme hizmeti veriliyorsa KDV oranı yüzde 10’a çıkıyor. Bu farktan dolayı ciddi cezalarla karşılaşmamak için mükelleflerin ödeme kaydedici cihazlarındaki oranları doğru şekilde düzenlemeleri gerekiyor” ifadelerini kullandı.
E-ADİSYON UYGULAMASI
E-adisyon uygulamasının denetimlerinin arttığını söyleyen Karakoç, “Lokanta, kafe ve restoranlarda yapılan e-adisyon denetimleri sıklaştı. Buradaki cezalar oldukça yüksek. Vergi dairesinin istediği; masada sipariş alındığında bu siparişin sisteme düşmesi ve ardından fişin kesilmesidir. İlk aşamada yaklaşık 28 bin lira civarında ceza kesiliyor. Eğer entegrasyon sağlanmazsa ceza katlanarak artıyor. Devamında hâlâ aynı eksikler sürüyorsa, iş yerinin geçici olarak kapatılması da söz konusu olabiliyor” ifadelerini kullandı.
HASILAT TESPİTİ UYGULAMASI
Karakoç, yeni uygulamaya geçen hasılat tespitiyle ilgili şu bilgileri verdi; “Bu uygulama, yüksek cirolu ve hareketli işletmelerde sektörel bazda yürütülüyor. Örneğin restoran işletmeleri ya da çamaşır satışı yapan işletmeler denetleniyor. Vergi dairesi memurları ayda 3, yılda 12 kez işletmeye giderek sabah-akşam arası hasılat tespiti yapıyor. Yıl sonunda toplanan bu verilerle işletmenin beyan ettiği hasılat karşılaştırılıyor. Eğer beyan edilen tutar, tespit edilenin yüzde 25 altında kalırsa, 'Beyanınızla bizim tespitimiz uyuşmuyor' denilerek işlem başlatılıyor.”
GEÇİŞ SÜRECİ ZOR
Hasılat tespitinde yaşanan zorluklara da değinen Karakoç, süreci şöyle değerlendirdi:
“Bu uygulamanın bazı sakıncaları da var. Örneğin, bayan iç çamaşırı satan bir dükkânda erkek memurun gün boyu bulunması, ya da restoranlarda kasanın yanında sürekli memur oturması hem esnaf hem müşteri açısından rahatsız edici olabiliyor. Ancak Eskişehir’de bu geçiş sürecini sorunsuz şekilde yürütmeye çalışıyoruz. Gelen memurlar da genelde anlayışlı davranıyor. Yine de mükelleflerimiz zaman zaman zorlanıyor.”