2026 Yılı Yatırım Programı, iki ana bölümden oluştu.

Genel Bilgiler başlığı altında yatırımın dayandığı üst planlar, proje numaralandırma sistemi, sorumlu birimler ve sektörel istatistikler yer alırken; Yatırım Projeleri bölümünde ise projelerin detaylarına yer verildi.
Program kapsamında toplam 6 yatırımcı müdürlük yer alırken, bu müdürlükler tarafından yürütülecek 25 proje için 892 milyon 125 bin TL bütçe öngörüldü.

Projelerin müdürlüklere göre dağılımı ise şöyle:
Bilgi İşlem Müdürlüğü: 3 proje – 35 milyon TL
İmar ve Şehircilik Müdürlüğü: 5 proje – 9,5 milyon TL
Fen İşleri Müdürlüğü: 14 proje – 465 milyon 8 bin TL
Park ve Bahçeler Müdürlüğü: 1 proje – 158 milyon TL
Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü: 1 proje – 164 milyon 617 bin TL
Yapı Kontrol Müdürlüğü: 1 proje – 60 milyon TL

Sektörel Dağılımda “Diğer Kamu Hizmetleri” Öne Çıktı

Yatırım projeleri sektörel bazda incelendiğinde, en büyük payın “Diğer Kamu Hizmetleri” sektörüne ayrıldığı görüldü. İşte sektör bazlı dağılım:

Ulaştırma/Haberleşme: 1 proje – 275 milyon TL
Turizm: 2 proje – 95 milyon TL
Eğitim: 5 proje – 50 milyon TL
Diğer Kamu Hizmetleri: 17 proje – 472 milyon 122 bin TL
Programın, 2025–2029 Odunpazarı Belediyesi Stratejik Planı ile tam uyumlu olarak hazırlandığı vurgulandı.

Komisyon raporu, Odunpazarı Belediye Meclisi’ne sunularak oy çokluğu ile kabul edildi.

“Biz engelliyorsak bu kadar gider nasıl oluşuyor?”

Karşı oy gerekçelerini okuyan Odunpazarı Belediyesi AK Parti Meclis Üyesi Özlem Ünalır şu ifadeleri kullandı:

“2026 yılı Yatırım Programında 6 harcama biriminin sorumlu olduğu 4 farklı sektörde toplam 25 yatırım projesi bulunmakta, bu projeler için 892 milyon 125 bin TL toplam maliyet öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

2025 yılında 8 sorumlu harcama birimi var iken, Etüt Proje Müdürlüğü projelerinin İmar ve Şehircilik Müdürlüğü projelerine aktarıldığı, Emlak ve İstimlak Müdürlüğü’nün ise 2026 yatırım programında yer almadığı anlaşılmaktadır.

2026 yılı yatırım sektörleri incelendiğinde ise 2025 yılında 5 sektörde yatırım planlanmış iken 2026 yılında yatırımın 4 sektöre düştüğü anlaşılmaktadır. Tarım, madencilik, imalat, enerji, konut, sağlık sektörlerine ait projelere yer verilmediği, sektör bazında ise diğer kamu hizmetleri sektörü, ulaştırma sektörü ile eğitim sektörüne ait yatırımların planlandığı anlaşılmıştır.

2025 yılında %20 artış ile 5 milyar 100 milyon TL olacağının öngörüldüğü bütçenin, yatırımlarda sadece %0,47’lik artış öngörülmesi gerçekten vahim bir durumdur. Bunun anlamı çok nettir: yıllar geçtikçe kurumun cari harcamaları yüksek oranda artmakta, yatırıma kaynak ayrılamamaktadır. Örneğin çöp kamyonu almak bir yatırım, yoksa alınan çöp kamyonlarının üzerlerini giydirerek siyasi söylemler üretip kaynakları tüketmek mi yatırım? Ya da halk merkezi adı altında 1 yer kiralamak mı yatırım, yoksa kiralanan binalara asılan devasa fotoğraflar mı yatırım? 10-15 yıllık kira anlaşmaları mıdır yatırım? Mali durum açısından kurumun acilen bu sorulara cevap bulması gerektiği kanaatindeyiz.

Bilgi İşlem Müdürlüğü’nde 3 proje ile toplamda 35 milyon TL yatırım hedeflendiği görülmektedir. 2024 yılında 5,5 milyon TL sermaye gideri gerçekleştirdiği, 2025 yılında bu tutarın 32 milyon TL olacağı, 2026 yılında ise 35 milyon TL olacağı kurum tarafından tahmin edilmiştir. Rakamların yüksekliği ile bu müdürlüğün donanım, malzeme, alt yapı geliştirme, revizyon ve lisans alımlarında öncelikli alanlarda yoğunlaştığı anlaşılmaktadır.

İmar ve Şehircilik Müdürlüğü’nde 1 proje ile 15 milyon 500 bin TL yatırım hedeflendiği, 2025 yılında 8 milyon TL plan, araştırma geliştirme ve proje giderleri olduğu, 2026 yılında plan değişiklikleri uygulama imar planı, afet riski alan uygulama planı, araştırma geliştirme uygulamaları, harita proje yatırım gideri adı altında gerçekleşeceği görülmektedir.

Fen İşleri Müdürlüğü yatırımında ilk sırayı almasına rağmen yıl içinde yapılan aktarmalar ile müdürlüğün yatırım tutarlarının azaltılarak başka alanlara kaydırıldığı ise gerçektir. 12 yıldır süren dönemde Fen İşleri Müdürlüğü yatırımlarının ancak %30’u gerçekleştiği, geri kalan bütçelerin ise diğer tüketen müdürlüklere aktarıldığı kesin hesaplar net bir şekilde ortaya koymaktadır.

Park ve Bahçeler Müdürlüğü’nde 1 proje ile 158 milyon TL yatırım öngörülerek toplamda 70.000 m² alanda çalışma yapılacağı ifade edilmiştir. 2025 yatırım programında aynı alan için 120 milyon TL maliyet öngörülmüş, maliyet artışının %31,67 olacağı kurum tarafından tespit edilmiştir. Arazi istimlak etmeden 70.000 m² alanda park yapacağız demek, ya mevcut arazimiz var ya da yeni park değil, ancak park ıslahı bakım onarımı yapacağız demektir. Bunun adı yatırım değildir. 71 Evler, 75. Yıl, Büyükdere, Gültepe, Emek, Vişnelik, Yenikent mahallelerimizde 70.000 m² park yapacak arazimiz var mı sorusuna sizden cevap beklemekteyiz.

Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü’nde 1 proje ile 164 milyon 617 bin TL maliyetli ihtiyaç analizi yapılıp 39 adet araç alımı yapılacağı ifade edilmiştir. 2025 yatırım programında yer alan 167 milyon 954 bin TL bedelli 58 adet aracın kaçı alındı? Bugün meclisten geçen 4 adet otomobil alımı ile 2026 yılında alınması planlanan 5 adet otomobil aynı alımlar mı, farklı alımlar mı? 2 ay içinde 9 adet otomobil almanızın sebebi nedir?

Yapı Kontrol Müdürlüğü’nce 1 proje ile 60 milyon TL yatırım öngörülerek Odunpazarı kentsel sit alanında sokak sağlıklaştırması çalışmasının olduğu anlaşılmaktadır. 2025 yılında 50 milyon TL bedelle yatırım programında yer alan hangi işin yapılıp yapılmadığını gösterecektir.

Eylül 2024 ayında ve 2025-2029 Stratejik Planı meclisten oy çokluğu ile geçti. Sayın Başkan, Stratejik Planda yer alan 2026 yılı göstergeleri ile 2026 yılı Yatırım Programının birbirini örtüşmediğinin farkında mısınız? Kapalı pazaryeri, kültür merkezi, atık geri kazanım tesisi, galeri sanat merkezi yapımı, YKM dönüşümü, gençlik merkezi yapımı, gündüz bakım evi, engelsiz yaşam merkezi, halk merkezi yapımı yok. 5 yıllık Stratejik Amaç ve Hedefler şimdiden aksadı mı, yoksa siz mi atladınız?

2026 yılı yatırım programında yatırımlarda risk olarak görülen en önemli konuların kurum tarafından yeniden değerlendirilmesi gerekmektedir.

Maliyetlerin beklentilerin üzerinde artış göstermesi, yapım sürecinde mevsimsel olumsuzluklar, yargı kararları, beşeri kaynak yetersizliği, meclis kararları şeklinde sıralandığı anlaşılmaktadır. Mevsimsel olumsuzluklar, yargı kararları, beşeri kaynak yetersizliği ve meclis kararlarının risk olarak değerlendirilmesinden biz sorumlu değiliz.

17 Mayıs 2024 tarihli ve 32549 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tasarruf Tedbirleriyle ilgili 2024/7 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi elbette bazı yatırım alanlarını daraltmıştır. Genelgede kamu kurum ve kuruluşlarının harcamalarında tasarruf sağlanmasına, bürokratik işlemlerin azaltılmasına ve kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasına ilişkin tedbirlere yer verilmiştir. Maliye ve hizmet alımlarında bu gerekçelere uymak zorundayız. Ancak beraber, söz konusu yatırım olunca genelgeyi bahane göstermenizi biz anlamakta zorlanıyoruz.

Biz size 2025-2026 yılı 9 milyar 350 milyon TL gider bütçesinin ne kadarı Odunpazarı halkına yatırım olarak dönecek onu soruyoruz. Eğer yatırımlarınız bizim tarafımızdan engelleniyor ve şayet genelge sizin yatırım yapmanıza engel oluyorsa bu kadar gider neden, nasıl ve niçin oluşuyor?

Genelge 2024 Mayıs ayında yayınlandı. Siz 2025-2029 stratejik planı ile 2025 yılı yatırım programını Eylül ayında getirdiniz. 2026 yılı yatırım programını ise bugün meclis gündemine getiriyorsunuz. Dolayısıyla yatırım programını hazırlarken bilmeniz gereken genelgeyi imal et but yatırımlar programına koyup sonra da yapacak mış gibi davranmanız anlamsızdır.

2025 yılı ilk 8 ayında tahmin edilen gelirin %68’i gerçekleşmiş, 103 milyon tahmin edilen sermaye geliri ise ilk 8 ayda 286 milyona ulaşmış. 2025 yılı için 2 milyon tahmin ettiğiniz bina satışı 254,5 milyona çıkmış. Yani programsız ve tahmin bütçenizde olmayan bir gelir kaynağınızın olduğu anlaşılmıştır. Yine gider bütçesi personel ödeneğinde öngördüğünüz 36 bin TL olarak öngördüğünüz personel ödeneğinin ilk 8 ayda 2 milyon 6 bin TL’sine ulaştığı, mal ve hizmet alım giderlerinde yer alan diğer hizmet alımlarının 121 milyon 751 bin TL öngörülmesine rağmen ilk 8 ayda bu giderin 170 milyon TL’sine ulaştığı anlaşılmaktadır.

Şirkete 139,5 milyon sermaye artırımı yapılmasına, otelden gelen 254 milyon TL ile şirket sigorta borcunun kapatılacağını söylemenize rağmen hâlâ borcu yapılandırdık ve yavaş yavaş ödüyoruz demenizi anlamakta zorlandığımızı ifade etmek istiyoruz. 2025 yılı için 960 milyon civarında planladığınız yatırım tutarının ilk 8 ayda ancak 91 milyon TL’sinin gerçekleştiğini ise üzülerek gördüğümüzü ifade etmek istiyoruz. 2026 yılı yatırım programını stratejik planınızdan uzak ve yetersiz bulduğumuzu ifade etmek istiyoruz.

Devletin tüm kurumlarını ile çatışarak, sizden olmayanlara demokratik hakkını elinden alarak her türlü eleştiriyi ayıplamak hizmet sunumuna mükâfat değildir. 2026 yılı yatırım programında; iklim değişikliği ile ilgili koruyucu tedbirlere ilişkin tek bir yatırımın olmaması, akıllı şehir teknolojisi ile ilgili bir yatırımın olmaması, Odunpazarı’na ait bir şehir planının bu yatırım programında olmaması, gençlik ve çocuklar için gençlik merkezleri yatırımlarının olmaması, özellikle her türlü afete karşılık bir yatırım projesine yer verilmemesi cidden üzerinde durulması gereken konulardır.

Bu gerekçelerle komisyon raporuna karşı oy vereceğimizi belirtir, karşı oy yazımızın plan ve bütçe komisyonu çoğunluk raporuna eklenmek üzere meclisin bilgisine saygıyla arz ederiz."

2026 YATIRIM PROGRAMI DAHA DA ANLAMLI

Odunpazarı Belediyesi CHP Meclis Üyesi Cenk Sungur ise şu ifadeleri kullandı:

Bugün görüşmekte olduğumuz 2026 Yılı Yatırım Programı, yalnızca Odunpazarı Belediyesi’nin bir yıllık planı değil, aynı zamanda ülkemizin içinde bulunduğu zor şartlara rağmen halkımıza hizmet etme iradesinin bir göstergesidir.

Hepimiz biliyoruz ki Türkiye, bugün derin bir ekonomik krizden geçiyor. Yüksek enflasyon, artan işsizlik, vatandaşın cebini yakan pahalılık ve her türlü hukuksuzluk günlük hayatın olağan bir parçası haline geldi. İktidarın yanlış ekonomi politikaları yüzünden belediyelerimiz, her geçen gün daha daralan imkanlarla, daha ağır sorumluluklar altında hizmet üretmeye çalışıyor.

İşte bu koşullarda hazırlanan 2026 Yılı Yatırım Programı bizim için daha da anlamlıdır. Çünkü bu program, tüm zorluklara rağmen 6 müdürlüğümüzün 25 farklı yatırım projesiyle, Odunpazarı’nda sosyal hizmetleri güçlendirmeyi, şehrin ekonomisine ve turizmine katkı sunmayı, yeşil alanları artırmayı, kültür ve sanatı yaygınlaştırmayı, dijital altyapıyı geliştirmeyi hedefliyor. Yani iktidarın yarattığı ekonomik darboğazın vatandaş üzerinde oluşturduğu yükü, biz yerel yönetim olarak hafifletmeye çalışıyoruz.

Burada önemli bir farkı da özellikle vurgulamak isterim: birileri lüks, şatafat ve gösteriş projeleriyle kaynakları israf ederken; biz Odunpazarı’nda halkın gerçek ihtiyaçlarını önceleyen, sosyal faydayı esas alan, her kuruşun hesabını veren bir anlayışla çalışıyoruz.

Odunpazarı Belediye Meclisi’nde "Avrupa Değerleri" tartışması
Odunpazarı Belediye Meclisi’nde "Avrupa Değerleri" tartışması
İçeriği Görüntüle

Odunpazarı Belediyesi, Sayın Başkanımız Av. Kazım Kurt önderliğinde 2014 yılından bugüne kadar bu anlayışı somut hizmetlerle ortaya koymuştur. Mahallelerimizde açılan kreşler, spor alanları, halk merkezleri, halk market uygulaması, yeşil alanlar, mahalle fırınları, hanım evleri ve meslek edindirme faaliyetleri, iktidarın yoksullaştırdığı vatandaşlarımızın derdine derman olmuş, onların yüzünü güldürmüştür. Artık kadınları, çocukları ve gençleri mutlu bir Odunpazarı vardır. Kentimizde, kültür, sanat ve spor gibi alanlarda fırsat eşitliği sağlanmıştır. Dijitalleşen ve vatandaş odaklı bir belediyecilik anlayışı Odunpazarı’nda benimsenmiştir.

Bu halkçı hizmetler, geçtiğimiz yerel seçimlerde ülkenin dört bir yanında CHP belediyeciliği ile tanışan milyonlar tarafından da sahiplenilmiş, dalga dalga yaygınlaşmış, Cumhuriyet Halk Partisi’nin vatandaşa derman olduğu, bu ülkede halkın tek umudu olduğu bir kez daha anlaşılmıştır. Adalet ve Kalkınma Partisi’nin yoksulluk, açlık ve adaletsizlik sunduğu vatandaşımıza, belediyelerimiz sosyal imkanlar, refah ve eşit yaklaşım anlayışı sunmuştur.

İşte tam da bu yüzden, Adalet ve Kalkınma Partisi, iktidarın elden gittiğini fark etmiş, belediye başkanlarımızın tutuklanmasıyla başlayan baskı süreci devreye sokulmuş, vatandaşın yanında olan projelerden rahatsız olunmuş ve en sonunda iş Cumhuriyet Halk Partisi’nin kurumsal kimliğine saldırı noktasına getirilmiştir. İstanbul İl Başkanlığımıza kayyum atanması, bu saldırıların en somut göstergesidir. İktidar partisi alenen CHP’li belediyelerin halka umut olmasından rahatsız olmuş ve korkmuş durumdadır.

Fakat şunu açıkça söylüyoruz: Her şeye rağmen CHP ve CHP’li belediyeler vatandaşın yanında olmaktan asla vazgeçmeyecek. Bizim görevimiz, iktidarın baskılarına boyun eğmek değil, halkın sofrasına ekmek koymak, gencine umut, yaşlısına huzur, çocuğuna gelecek sunmaktır.

2026 Yılı Yatırım Programı da bu anlayışın devamıdır. Bu programın en önemli özelliği, ayakları yere basan, uygulanabilir ve gerçekçi projelerden oluşmasıdır. Kâğıt üzerinde kalan değil, sahada hayata geçirilecek; vatandaşa dokunacak; sorunları çözecek yatırımlar planlanmıştır.

Bununla birlikte program, Odunpazarı’nı sadece bugünün ihtiyaçlarına değil, geleceğin dünyasına da hazırlamaktadır. Dijitalleşme adımlarıyla, e-belediyecilik hizmetlerini geliştiren, bilgi teknolojilerini güçlendiren bir vizyon ortaya konmuştur. Çünkü biz biliyoruz ki çağın gerisinde kalan bir belediyecilik anlayışı, geleceğe hiçbir şey sunamaz. Bizim görevimiz, Odunpazarı’nı çağı yakalayan, yenilikçi ve gençlerin geleceğini kucaklayan bir kent haline getirmektir.

Programın titizlikle hazırlanmasında emeği geçen tm belediye personelimize, ilgili müdürlüklerimize de teşekkür ediyor saygılarımı sunuyorum."

Kaynak: İHA