Önümüzde yerel seçimler var ve bugünlerde belediye hizmetleri alabildiğine tartışılıyor. Eskişehir'de belediye hizmetleri rutin çalışmaların can sıkıcı sonuçlarına rağmen aynı şekilde devam ediyor, başka da bir şey yok ne yazık ki. Elbette bizim gibi başka şehirleri gezip belediye hizmetlerini bir parça yakından izleyen hemen her Eskişehirli bugüne kadar mahrum bırakıldıklarımızı görüp derin bir hüzün yaşamadan, yüreğinde ve zihninde bir ızdırap duymadan edemiyor.
Dünkü köşe yazımızda Kayseri-Sivas hattında geçirdiğimiz yaklaşık 10 günlük sürede şahit olduğumuz, gözlemlediğimiz bazı hususları dile getirmiştik. Bugün yine bu süre zarfında gördüğümüz belediye hizmetleri ile ilgili olarak sizlere bilgiler vermeye çalışacağız.

BELEDİYECİLİK HİZMETLERİ DENİNCE KEŞKE AKLIMIZA ESKİŞEHİR GELEBİLSEYDİ!
Belediye hizmetleri denilince bizim aklımıza ne yazık ki şehrimiz Eskişehir değil Kayseri geliyor.
Zira Eskişehir ile karşılaştırdığımızda, bizden yüzde 45-50 kadar daha fazla nüfusa sahip olan Kayseri'de ne trafikte, ne otoparkta bir sıkıntı söz konusu; Eskişehir'de tramvay ve otobüslerde yaşanan can sıkıcı kalabalıklara karşın Kayseri'de benzer görüntüler neredeyse hiç görülmüyor.
Yıllardan beri Kayseri'den bazı belediye hizmetleri ile ilgili örnekler verdik. Örneğin dedik ki "Kayseri'de bir tramvayın arkasına bir başka tramvay aracı daha bağlanıyor ve böylece sıkışıklığın önüne geçiliyor. Ancak bunu Eskişehir'de yapamayız çünkü tramvay sistemini yapanlar sadece o günü düşünmüşler, tramvay duraklarını sadece bir tramvay aracına göre yapmışlar. Sadece birkaç durak böyle bir kullanıma uygun!"
Bir ara Eskişehir'deki tramvay duraklarının büyütülmesi-uzatılması için çalışma başlatılacağı yönünde sözler duyduk ancak ondan da bir şey çıkmadı. Muhtemelen birçok durakta öyle bir çalışmanın yapılmasının artık mümkün olamayacağı anlaşıldı.

KAYSERİ'DE AYLIK ABONMAN KARTI İÇİN TAM 490 TL, ÖĞRENCİ İSE 175 TEL ÖDÜYOR VE 150 DEFA BİNME ŞANSINA SAHİP OLUYOR!
Önceki gün akşam Kayseri'de tramvaya bindik. Tramvaya binen hemen herkesin oturarak seyahat edebildiğine şahit olduk. Belli bir saatten sonra yolcu sayısı düşmeye başladıktan sonra tramvay araçlarının teke düşürüldüğünü, yoğun saatlerde ise tamamen çift araçla çalışıldığını öğrendik. Bizi esas olarak şaşırtan husus ise tramvayın duraklar haricinde hiçbir yerde yavaşlama gereği duymaması, kendi hattında oldukça hızlı bir şekilde ilerlemesi oldu. Bu da doğal olarak tramvayın hızlı bir şekilde ilerlemesine neden oluyor.
Kayseri'de tramvayın ray aralığı bizdeki gibi 1 metre değil, 1,40 metre. Dolayısı ile tramvay araçları bizdekilerden daha geniş. İki aracın birbiri ardına hareket ettiği ortamda bizdeki tramvayların taşıma kapasitesinin rahatlıkla 3-4 katına çıkılıyor. Hem daha hızlı hareket eden hem daha çok yolcu taşıyabilen bir sistem doğal olarak toplu taşımanın amacına hizmet ediyor.
Kayseri toplu ulaşımında dikkatimizi çeken bir başka husus da abonman bileti-kartı meselesi oldu.20 Temmuz 2023 tarihinden itibaren Kayseri toplu taşımasında geçerli olan tarifeye göre abonman tam ücreti 490 TL. Bu abonman kartını almak için başta 35 TL ödeniyor. Peki 490 TL ödeyen kaç defa binebiliyor? Tamı tamına 150 defa!
Efendim öğrenci abonman indirimli bileti de aylık 175 TL. Bu bileti vizeletmek için 25 TL masraf ediliyor en başta. Sonrasında bu bilet-kart 150 biniş için kullanılabiliyor!

ESKİŞEHİR'DE TOPLU TAŞIMA ÇOK SIKIŞIK, ÇOK PAHALI VE ÇOK YAVAŞ!
Diyebilirsiniz ki "Bunlar neden Eskişehir'de yok?" Elbette haklısınız. Eskişehir'de de var indirimli biletler. Ancak yukarıda örneğini verdiğimiz gibi bir uygulama yok. O derece uygun fiyata toplu taşımayı kullanma imkanı bizim şehrimizde yok. Düşünün hem tıkış tıkış seyahat ediyoruz hem bir ton para ödüyoruz. Eskişehirli olarak hak ettiğimiz hizmet bu mu Allah aşkına?
Büyükşehir Belediyesini yöneten zihniyet bu tür haberlerden ve yorumlardan hiç hazzetmiyor; Eskişehir halkının gerçekte nasıl kazıklandığını ortaya koyan haberlerin yapılması canlarını sıkıyor. Bu yüzden bu tür haberleri yapanlar hakkında hiç de iyi konuşmadıklarını biliyoruz. Konuşmamış olsalar bu tür haberlere dikkat eder ve Eskişehir halkına hak ettikleri hizmetleri sunmak için kendilerini bir parça yorarlardı, ancak emin olun bizleri hiç umursamıyorlar bile. Tek umursadıkları oylarımız, onları algılarla ve çalgılarla geri almak için de ellerinden gelen her türlü gayreti gösteriyorlar. Çok büyük bölümü Eskişehir'de yaşamayacak olan öğrencilerin de katkısı ile şehrimizde seçimi kazanıyorlar ve Eskişehir halkına kaybettiriyorlar!

ESKİŞEHİR'DE KLİMALI BİR TANE BİLE OTOBÜS DURAĞI YOK AMA BİRÇOK ŞEHİRDE VAR!
Yine Eskişehir özelinde yayın yapan İnternet sitelerimizden birinde karşılaştırmalı bir haber yayımlanmıştı dün ya da önceki gün. Orada da Odunpazarı ve Atatürk Lisesi kavşak düzenlemesi kapsamında tekrar hizmete açılan otobüs duraklarının sıradanlığına vurgu yapılmış ve başka şehirlerdeki kapalı ve klimalı duraklardan örnekler verilmiş.
O haberi yapan arkadaşları şahsen kınadım; zira başka şehirlerde böyle bir hizmet alan, Eskişehir'de ise toplu taşımada adeta ceza çektirilen, bunun için de bir ton para harcamak zorunda kalan bir Eskişehirli ne ızdırap çekmiştir, bir düşünsenize!
Evet, bizde bu tür haberleri yapanlar sevilmez, halbuki o tür hizmetleri bu şehir halkına çok görenlere tepki göstermek lazım. Bu tür haberler Eskişehir halkının gözünü açması için yapılıyor. Ancak bu şehrin halkı mevcut durumdan önemli oranda memnun. Ortada böyle de acayip bir durum varken insan da "Aman, Eskişehir halkı da hak ettiğini çekiyor, bize ne!" deyiveriyor.

ESKİŞEHİR'DE DEĞİŞİM HALKTAN BAŞLAMALI, HALK DEĞİŞİRSE HER ŞEY İYİ YÖNDE VE HIZLI BİR ŞEKİLDE DEĞİŞİR
Evet bu şehrin bir değişime ihtiyacı var. Ancak Büyükşehir Belediye Başkanını değiştirmeden önce Eskişehir halkının kendini değiştirmesi şart; kendisine hizmet etmeyen bir ekibe bu kadar yıldan beri verdiği oyların hizmetsizlik olarak geri dönmesi ve şehrimizin gerilerde kalmasına hizmet etmesi bu zihniyete oy verenlerimiz için uyanma noktası olmalı ama olamıyor!
Kayseri'de sokaklar Eskişehir'deki caddeler ve hatta bulvarlar gibi birçok yerde. İnsan ister istemez imreniyor.
Kayseri'de trafik halen çok hızlı akıyor. Meşhur yeşil dalga halen harika çalışıyor. 50-60 kilometrelik hızda hemen tüm trafik ışıklarında yeşile denk geliyor ve geçiyorsunuz. Doğal olarak neredeyse hiç durmadan onlarca kilometre seyahat etme fırsatını yakalayabiliyorsunuz. Eskişehir'de ne yazık ki böyle bir lüksümüz bulunmuyor. Bu kafada hareket edersek, başka şehirlerde özellikle belediye hizmetlerinde yaşanan devrimleri ve bu hizmetlerin Eskişehir'e hiç uğramadığını göremezsek öyle bir lüksü hiçbir zaman yaşayamayacağız. Çok daha pahalı ve çok ızdıraplı bir toplu taşıma sistemi ile cezalandırılmaya devam edeceğiz.

ESKİŞEHİR MALUM ZİHNİYET NEDENİYLE BAŞKA ŞEHİRLERİN GERİSİNDE KALMAYA DEVAM EDİYOR, FARK HER GEÇEN GÜN AÇILIYOR!
Başka şehirlerimizde çok hızlı değişimler ve gelişmeler yaşanıyor. Eskişehir halkı ise Barlar Sokağı özelinde günübirlik ziyaretçileri turist olarak kabul edip kendi çapında "turizm şehri" olmakla övünüyor. Evet, ekonomik refah ve imkanlar arttıkça çok daha fazla insanımız daha başka şehirleri görmek için fırsat aramaya ve bulmaya başladı. Bu yüzden hemen her şehrimizde turizm faaliyetleri önemli oranda arttı. Geçtiğimiz aylarda Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren hattı çalışmaya başladı. YHT'nin Eskişehir turizmine katkıları inkar edilemez. Sivas'ta da YHT seferlerinin benzer şekilde turizme olumlu katkı sunacağı kaydediliyor. Bu yönde hareket başlamış bile!
Eskişehir'in bir zamanlar ülkemizin en kalkınmış 5. şehri iken bugün, zincirlenmiş hacim endeksiyle Türkiye GSYH büyümesine katkı veren ilk 15 il arasında bulunmamaktadır. ( 2021'de 26. sırada yer alıyoruz. Plakayı bulmuşuz ama üzücü bir durum!)
Nerede olursa olsun yapılmış güzel bir iş gördüğümüzde onu alıp getirip şehrimizde uygulamak ve Eskişehirlilerin daha rahat, daha konforlu ve daha uygun fiyatlardan belediye hizmetleri alması için uğraşmak bizim en önemli vazifelerimizden biridir. Bu gayretimiz ister takdir görsün ister tepki çeksin, bizim için önemli değil. Biz vatandaşlarımızın hak ettikleri hizmetleri alması için çabalıyoruz. Umarız belediyeleri yönetenler de böyle bir çaba içine girerler!