Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2024 yılı taşıt-kilometre istatistiklerini açıkladı. Buna göre trafiğe kayıtlı motorlu kara taşıtları, yıl boyunca toplam 382 milyar 870 milyon kilometre yol yaptı. Bu mesafenin yüzde 57’sini otomobiller, yüzde 19,2’sini kamyonetler, yüzde 8,7’sini motosikletler, yüzde 5,7’sini çekiciler, yüzde 3,8’ini kamyonlar, yüzde 3,3’ünü minibüsler, yüzde 1,9’unu otobüsler ve yüzde 0,5’ini özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Trafiğe kayıtlı taşıt sayısı 2024’te bir önceki yıla göre yüzde 9,3 artarken toplam taşıt-km miktarı yüzde 10 yükseldi. Taşıt sayısındaki en yüksek artış yüzde 23,3 ile motosikletlerde görüldü. Motosikletleri; özel amaçlı taşıtlar (%9,3), otomobiller (%6,6), çekiciler (%6,3), kamyonetler (%4,8), minibüsler (%4,0), kamyonlar (%3,2) ve otobüsler (%1,3) izledi.
Taşıtların kat ettiği mesafe incelendiğinde motosikletlerin yüzde 59,9 ile en yüksek artışı gösterdiği görüldü. Otomobillerde bu oran yüzde 9,1, kamyonetlerde yüzde 5,2, çekicilerde yüzde 4,4, özel amaçlı taşıtlarda yüzde 2,7 ve minibüslerde yüzde 1,8 oldu. Kamyonların kat ettiği mesafe yüzde 5,1, otobüslerin ise yüzde 0,6 azaldı.
Ortalama yıllık kilometrelerde çekiciler 66 bin 893 km ile ilk sırada yer aldı. Otobüsler 35 bin 150 km, minibüsler 24 bin 917 km, kamyonlar 21 bin 887 km, özel amaçlı taşıtlar 18 bin km, kamyonetler 15 bin 965 km, otomobiller 13 bin 859 km ve motosikletler 5 bin 896 km yol yaptı.
Otomobillerin 2024’te kat ettiği mesafenin yüzde 39,4’ünü dizel, yüzde 28,5’ini LPG’li, yüzde 27,9’unu benzinli, yüzde 3,1’ini hibrit ve yüzde 1’ini elektrikli otomobiller oluşturdu.
Taşıtların yaş dağılımına bakıldığında en fazla yol yüzde 20,5 oranıyla 5–9 yaş grubundaki araçlar tarafından yapıldı. Bu grubu sırasıyla 10–14 yaş (%19,2), 2–4 yaş (%15,6), 0–1 yaş (%15), 15–19 yaş (%11,9), 25 yaş ve üzeri (%11,7) ve 20–24 yaş (%6,3) izledi.
Otomobillerde ise en yüksek pay yüzde 22,5 ile 5–9 yaş grubunda olurken, bunu 10–14 yaş (%18,8), 2–4 yaş (%15,5), 25 yaş ve üzeri (%14,2) ve 0–1 yaş (%12,4) takip etti.




