Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinin acil servisinde en az 20 yıldır uygulanan kırmızı, sarı ve yeşil uygulamasında sadece kırmızı uygulaması kaldı. Yani, Tıp Fakültesinin acili sadece ve sadece çok ağır hasalara bakıyor. O da şimdilik. Şimdilik diyorum, çünkü acil de çalışan 30’un üstündeki doktor sayısı 10’ların altına düştü. Çalışma koşulları uygun hale getirilmediği için, doktorlar acilde çalışmak istemiyor.

TÜRKİYE’DE NASIL?
Türkiye’de acil servislere yılda 150 milyon kişi başvuruyor. Üstelik çoğu hasta, ilgili poliklinikten randevu alamadığı için acil serviste muayene olmayı tercih ediyor. Aile hekimlerinin ise başı ‘Entegre Sağlık Hizmeti’ ile dertte olduğu biliniyor. Sadece Eskişehir’de değil, Türkiye genelinde son yıllarda acil servislerde başta doktor olmak üzere pek çok sıkıntı yaşanıyor. Bir ara özel sağlık kuruluşlarına olan ilgi fiyatlandırmalar nedeniyle, tekrardan devletin sağlık kuruluşlarına dönmüş bulunuyor. Hastaneler, sağlık hizmetlerinin kesintisiz sunulduğu, tetkik, teşhis ve araştırmaların yürütüldüğü, yönetimi profesyonellerce sağlanan kurumlar olarak önem taşıyor. Ancak son yıllarda yaşanan aşırı yoğunluk ve artan başvuru sayıları, sağlık sistemini zorluyor.

YEŞİL ALANLAR SORUN
Antalya’da yapılan bir sempozyumda, acil servislerdeki yeşil alanlarının sağlık sistemindeki en büyük sorunlardan birisi olduğunu belirten Hekim Birliği Sendikası Genel Başkanı Dr. Yakup Gökhan Doğramacı şunları söyledi:
“Şiddete, kaosa sebep olan çok önemli bir sorun. Yeşil alan aslında acil olmayan hastadır ve bu alan tüm sistemin enerjisini, kaynaklarını tüketir hale gelmeye başladı. Biz bu kaynakları, enerjimizi gerçekten acil olan hastalara sunmak istiyoruz”. Uzun yıllardır uygulanan üç renk sisteminin son yıllarda verimliliği düştü.

ACİLE BAŞVURU ARTTI
Acil servislere başvuru sayısının her yıl arttığını belirten Hekim Birliği Sendikası Genel Başkan Yardımcısı Dr. Münasip Budak ise “Acil servislere her yıl artan başvuru sayısı aslında acillerin acillik olduğunun en büyük göstergesidir. Salgından sonra acile başvuranlar, yaklaşık 150 milyon kişiye çıktı. ”diyor.

AİLE HEKİMLERİN SORUNLARI ÇÖZÜLMELİ
Sağlık Ocağı sistemi uzun yıllar, ülkemizin sorununu çözdü. Daha sonra reform adı altında, Aile Hekimliği sistemi kuruldu. Bu sistemde geliştirilmediği için tıkandı. Aile hekimlerinde çözülmesi gereken sorunların çözülememesi, gündüz polikliniklerinde muayene olamayan hastaların acilleri tercih etmesine neden oluyor. Dünyanın hiçbir yerinde bu kadar kişi acillik olmuyor. Demek ki, yanlış giden bir şeyler var. Eskişehir Tıp Fakültesi acil servisinde ayda, 25 saat nöbet tutan doktor ne kadar dayanabilir? Ya da verimli olabilir.

HEKİMLER OLUMSUZ ETKİLENİYOR
Tıp fakültesi acil servisi yeşil ve sarı alanı kapatmasına rağmen, acildeki doktor erozyonunu engelleyemiyor. Doktorlar, acillere başvuru yapan hastaları en iyi şekilde muayene etmek ve tedavi etmek için ellerinden geleni yapmalarına rağmen, aşırı yoğunluk nedeniyle hizmet kalitesinde düşüş yaşanması olağandır. Ayrıca, aşırı çalışma ve stres, hekimlerin iş doyumu ve psikolojik sağlığı üzerinde olumsuz etkilere neden oluyor. Yani, baştan aşağıya doğru yeniden bir düzenleme yapılmalıdır. Özellikle, birinci basamaktan üçüncü basamağa kadar poliklinik hizmetlerinin desteklenmesi ve güçlendirilmesi, acil servislerin iş yükünü azaltacak ve hekimlerin çalışma koşullarını iyileştirecektir.

RİSKLİ HASTALAR ZORLUK ÇEKİYOR
Acil servislere 112 ambulanslar ve farklı biçimlerde getirilen ve hayati riski bulunan hastalar geliyor fakat yapılan gereksiz başvurular ile gerçekten acil hizmete ihtiyacı olanlar sağlık hizmeti vermek aksıyor. Trafik kazaları, silahlı yaralanmalar, kalp krizleri, inmeler, travmalar, zehirlenmeler ve daha pek çok akut sağlık sorunu ile yaşamla ölüm arasında bulunan kritik hastalar acillere yapılan aşırı başvuruların en büyük mağdurları arasında yer alıyor.

AŞACAK GÜÇ VAR
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, acil servisindeki sorunları aşarak, acil servisi verimli hale getirecektir. Yurttaşlara da düşen görevler vardır. Aciller kalp krizi, inme gibi hayati tehlike arz eden durumlarda kullanılması gerekirken ülkemizde ilgili bölümlerden randevu alamayan ya da randevu ile uğraşmak istemeyen hastalar acile başvuruyor. Öyle ki; saç dökülmesi, tırnak batması, kas ağrısı şikayeti olanlar bile acil servise başvuruyor. En başta Eskişehir’deki acil servisler olmak üzere, ülkemizin tüm acil servisleri yeniden yapılandırılması gerekiyor.